Aktuelt

Nyheder og relevante arrangementer fra NCUM | Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning. Find nyheder og arrangementer om matematikundervisning for pædagoger og lærere i grundskole, erhvervsskole og gymnasier. Og hent materialer fra afholdte NCUM-arrangementer.


Arrangementer

30.06.2021 | Aktiviteter

NCUM Konference 21

22. november 2021. Se tentativt program. Åbner først for tilmelding 1. september 2021

08.04.2021 | Aktiviteter

ICTMT 15

13-16. september 2021. Arrangør: International Conference on Technology in Mathematics Teaching, DPU. Tilmedling på arrangørens hjemmeside.

08.04.2021 | Aktiviteter

NERA-konferencen 2021

3-5. november 2021. Arrangør: Nordisk forening for pædagogisk forskning. Tilmelding og indsendelse af abstracts på konferencens hjemmeside: sdu.dk

19.04.2021 | Aktiviteter

NORSMA10 Konference - Reykjavik

4.-5. november 2021. Arrangør: Háskóla Íslands. Islands Universitet. Se program og tilmelding på arrangørens hjemmeside.

09.04.2021 | Aktiviteter

CERME12 - Italien

2-6. februar 2022. Arrangør: the 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12) v. The Free University of Bozen-Bolzano. Tilmelding på arrangørens hjemmeside.

03.01.2021 | Aktiviteter

Matematikdidaktiske seminarer - Københavns Universitet

Se de nyeste matematikdidaktiske seminarer hos Institut for Naturfagenes Didaktik, KU.

Afholdte NCUM-arrangementer - hent præsentationer og materialer

03.10.2020 | Matematikdidaktik.dk

Officiel åbning af NCUM

Se highlights og præsentationerne fra den officielle åbning af NCUM | Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning

Nyheder

09.07.2021 | Nyheder

Temaer til erhvervsuddannelserne i Uddannelsesbladet

Ekspertgruppemedlem og forfatter til erhvervskole-temaer på matematikdidaktik.dk Lauge Sams Granerud fortæller om NCUM's arbejde.

30.06.2021 | Nyheder

Stop den negative fortælling om matematik

Debatindlæg på Altinget fra en række STEM-aktører. Matematik bliver af mange forældre opfattet som et fag, der er særligt teknisk, krævende og svært. Sådanne familiefortællinger smitter negativt af på børnenes forhold til faget...

23.06.2021 | Nyheder

Ny forskning: GeoGebra kan fremme elevernes ræsonnementskompetence

Ny phd om forskningsbaseret design af undervisning med dynamiske geometriprogrammer. Digitale teknologier som for eksempel GeoGebra har store potentialer for at fremme elevers matematiklæring, blandt andet kan de støtte elevers udvikling af ræsonnementskompetencen...

17.06.2021 | Nyheder

Matematikkens Dag bygger nu bro mellem grundskole og gymnasiale uddannelser

I 2021 vil Matematikkens Dag i uge 46 ikke alene være forbeholdt grundskoler. I år kan alle landets elever fra 0. klasse til 3. g være med. Det fælles tema er ’Forandringer’, og der er fokus på, at lærere kan få indsigt og inspiration fra materialerne på tværs af grundskole og ungdomsuddannelser.

26.03.2021 | Nyheder

Matematikangst

Den nødvendige kulturændring i matematik­­­­­­undervisningen er krævende. Interview med ph.d.-studerende Maria Kirstine Østergaard.

18.03.2021 | Nyheder

Nyt site med enkle introduktioner til nyere matematikdidaktik

På sitet findes videoer med introduktioner til centrale ideer i nyere matematikdidaktik. Her gennemgås hovedresultater og –ideer produceret af fire nylige modtagere af de største priser i matematikdidaktisk forskning. Videoerne udgives af ICMI.

03.03.2021 | Nyheder

NY udgivelse om undersøgelsesbaseret matematikundervisning

Materialet giver redskaber til elevernes undersøgende arbejde og indeholder afprøvede lektionsplaner. Bogen er udgivet i forbindelse med MERIA-projektet og findes på emu.dk

24.02.2021 | Nyheder

Samarbejde med VIA University College og Aarhus Kommune om en tidlig matematikindsats

Indsatsen er en del af projekt TIMA – et samarbejde mellem VIA og Aarhus Kommune.

04.02.2021 | Nyheder

Carl Winsløw udnævnt som ny præsident i ERME

Professor Carl Winsløw, KU og medlem af NCUMs styregruppe, er som den første dansker udnævnt som præsident for ERME, The European Society for Research in Mathematics Education....

19.01.2021 | Nyheder

Teoretiske perspektiver på læring af lineære funktioner

Hvordan kan jeg, som matematiklærer, forankre og styrke elevers forståelse af lineære funktioner? Læs uddraget fra tidsskriftet MATEMATIK

Tilmeld Nyhedsmail | NCUM