Det gør NCUM

NCUM formidler forskning, der giver nye vinkler på undervisning og læring i matematik, og som kan inspirere til, hvordan matematiske aktiviteter kan give mening for børn og unge og bidrage til solid læring. NCUM udvikler og understøtter samtidig faglige netværk, der giver praktikere mulighed for erfaringsudveksling, gensidig inspiration og samspil med forskere.

Som Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning dækker NCUM hele uddannelsessystemet og arbejder for børn, unge, pædagoger og lærere ud fra visionen om en engagerende, ambitiøs og tidssvarende matematikundervisning i en kultur, der samarbejder om udvikling af praksis fra dagtilbud til ungdomsuddannelser.

NCUM bidrager hertil gennem vores mission som er at skabe samspil mellem pædagoger, lærere, undervisere og forskere om udvikling af pædagogisk praksis i dagtilbud, matematikundervisning i grundskole og ungdomsuddannelser.

 NCUMs temaer og netværk henvender sig til følgende målgrupper:

  •  Pædagoger i dagtilbud med interesse for børns tidlige matematiske opmærksomhed
  •  Matematiklærere i grundskolen
  • Matematiklærere på gymnasiale uddannelser
  • Matematik- og faglærere på erhvervsuddannelser
  • Matematikvejledere, fagkonsulenter, netværk og organisationer, der beskæftiger sig med matematikundervisning og matematisk opmærksomhed

 Kontakt NCUM, hvis du har kommentarer til temaer, netværk eller idéer til emner, som vi bør tage op.

NCUMs grundfortælling

Matematikundervisningen er én af kerneopgaverne i det danske uddannelsessystem. Gode matematikkompetencer er et nødvendigt grundlag for et velfungerende samfund, et innovativt erhvervsliv og et stærkt demokrati.

Desværre bliver mange danske børn og unge ikke så dygtige til matematik, som de kunne, eller som det er ambitionen i læreplanerne. For mange mister interessen for matematik, og nogle udvikler ligefrem modstand eller endda angst i forhold til faget. Det hæmmer den enkeltes muligheder for uddannelse, job og deltagelse i samfundslivet, og det udfordrer uddannelsessystemet og skaber problemer med arbejdsudbud i mange erhverv. Det gælder især inden for STEM-området, der er afgørende for den samfundsmæssige udvikling og for indsatsen over for globale udfordringer inden for fx sundhed, klima og teknologisk og økonomisk udvikling.

Det kræver samarbejde mellem praktikere og forskere, mellem erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner at udvikle matematikundervisningen, så den i højere grad lever op til målsætningerne, behovet for matematisk kompetence, og så den bidrager til forståelse af matematikkens samfundsmæssige betydning. Som nationalt center er det NCUMs opgave at bidrage til en sådan udvikling.

NCUMs vision er en engagerende, ambitiøs og tidssvarende matematikundervisning i en kultur, der samarbejder om udvikling af praksis fra dagtilbud til ungdomsuddannelser.

NCUMs mission er at skabe samspil mellem pædagoger, lærere, undervisere og forskere om udvikling af pædagogisk praksis i dagtilbud og matematikundervisning i grundskole og ungdomsuddannelse.

Sigtet med NCUMs formidling og øvrige aktiviteter er derfor, at dem, der arbejder professionelt med matematikundervisning eller matematisk opmærksomhed, skal have adgang til relevant forskning og støtte til at udnytte den i deres praksis. Viden og værktøjer fra matematikdidaktisk forskning skal gøres tilgængelig for praktikere, der søger eksempler på god praksis og inspiration til refleksion og udvikling. Til støtte for realisering af visionen samler vi alt dette på vores digitale platform: www.matematikdidaktik.dk.

Vi hjælper anvendelsen af vores formidling til udvikling af praksis på vej via aktiviteter i faglige netværk, der giver praktikere mulighed for erfaringsudveksling, gensidig inspiration og samspil med forskere.

Fire centrale værdier

I NCUM arbejder vi ud fra nogle centrale og bærende værdier for matematikundervisning. Disse er: engagerende, ambitiøs og tidssvarende matematikundervisning i en samarbejdende kultur.

Med engagerende mener vi: Matematikundervisningen er engagerende, når den i de enkelte aktiviteter og forløb aktiverer børn og unge i matematisk virksomhed med fokus på at forstå sammenhænge, at undersøge fænomener og behandle problemer i og uden for matematikken. Engagerende betyder, at undervisningen støtter og hjælper eleverne med at udvikle motivation til og refleksion over deres matematiklæring gennem hele skoleforløbet. I dag- og fritidstilbud betyder det, at børn bliver opmærksomme på og optaget af matematiske aspekter i hverdagssituationer, i leg og via planlagte aktiviteter.

Med ambitiøs mener vi: Ambitiøs matematikundervisning betyder, at alle børn og unge uanset baggrunde og forudsætninger får de bedst mulige betingelser for at udvikle viden, færdigheder og kompetencer i matematik og for at indgå i stærke læringsmiljøer. Viden, færdigheder og kompetencer er relevante for aktiv medleven i et demokratisk samfund og fremdrift i arbejdslivet og som grundlag for selvforvaltning og frugtbart udgangspunkt for eventuel matematikbaseret videreuddannelse. Ambitiøs betyder desuden, at undervisningspraksis fra dagtilbud til ungdomsuddannelser er baseret på og fortsat udvikles i samspil med matematikdidaktisk forskning

Med tidssvarende matematikundervisning mener vi: En tidssvarende matematikundervisning er afstemt i forhold til det samfund, som børn og unge er og skal være medborgere i. Det gælder matematik som grundlag for at forstå den fysiske omverden i samspil med andre fag, matematikkens rolle og funktion i samfundsudviklingen og matematikkens plads i kulturen. Det betyder, at der kan arbejdes med anvendelser af matematik i forbindelse med aktuelle samfundsmæssige problemstillinger, og hvor det er muligt og hensigtsmæssigt også med autentiske data og anvendelser i samarbejde med virksomheder og organisationer. Arbejdet med sådanne anvendelser involverer opstilling, analyse og kritik af matematiske modeller. Udvikling af elevernes kompetencer til matematisk modellering spiller derfor en vigtig rolle i en tidssvarende matematikundervisning. Det gælder specielt også inden for det statiske område, hvor udvikling af elevernes statistiske dannelse er et bidrag til almendannelse. Tidssvarende undervisning integrerer relevante teknologier herunder matematikbaserede it-værktøjer på måder, der understøtter en ambitiøs matematikundervisning. Nye matematiske emner inddrages, hvor det er muligt og relevant gennem alderssvarende tilgange

Med samarbejdende kultur mener vi: En engagerende, ambitiøs og tidssvarende matematikundervisning skabes gennem en kultur for samarbejde, hvor pædagoger og lærere inden for og på tværs af de forskellige institutions- og skoleformer samarbejder om at udvikle deres praksis under inddragelse af relevant matematikdidaktisk forskning. En sådan samarbejdende kultur skal understøttes systematisk. Dvs. gennem organisering af samarbejde i den enkelte institution med opbakning fra den pædagogiske ledelse, i samspil med matematikdidaktiske forskere i forsknings- og udviklingsprojekter og gennem samarbejder på tværs af klassetrin og uddannelsesinstitutioner understøttet af kommuner, regioner og ministerier.

NCUMs mission: NCUM vil skabe samspil mellem pædagoger, lærere, undervisere og forskere om udvikling af pædagogisk praksis i dagtilbud og matematikundervisning i grundskole og på ungdomsuddannelser.

NCUMs tre hovedopgaver

1.NCUM formidler forskningsbaseret matematikdidaktisk viden til pædagoger og undervisere på måder, der skal give inspiration til og grundlag for udvikling af og refleksion over praksis. Endvidere skaber NCUM overblik over aktuelle danske udviklings- og forskningsprojekter, herunder ph.d. projekter.

2. NCUM understøtter og skaber nye netværk for pædagoger og matematiklærere med fokus på udvikling af praksis på grundlag af matematikdidaktisk viden. Netværkene benyttes ved udvikling og gennemførsel af NCUMs projekter.

3. NCUM iværksætter udviklings- og forskningsprojekter, der skaber grundlag for udvikling af praksis i dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser og til udvikling af en samarbejdskultur. Projekterne forankres lokalt og fordeles bredt geografisk i hele landet. Det er et centralt element i NCUMs projekter at understøtte samarbejde mellem pædagoger, matematiklærere og forskere om udvikling af praksis i dagtilbud og i matematikundervisning.

Grundprincipper for NCUMs virksomhed

Sammen med NCUMs mission er følgende grundprincipper retningsgivende for NCUMs virksomhed:

• NCUM har fokus på udvikling af pædagogers og læreres kompetencer for derigennem at bidrage til realisering af visionen

 • NCUM bringer international og national forskning i spil som grundlag for udvikling af praksis under hensyntagen til eksisterende praksisser samt til pædagogers og læreres erfaringer, viden og kompetencer

 • NCUM fokuserer på udvikling af kulturer, der understøtter systematisk samarbejde mellem pædagoger og matematiklærere inden for og på tværs af de fire søjler, som repræsenterer NCUMs målgrupper

 • NCUM ønsker gennem udviklings- og forskningsprojekter at skabe rammer for længevarende samarbejde mellem pædagoger/lærere og forskere om udvikling af praksis

 • NCUM sigter på at samarbejde bredt med matematikdidaktiske og andre relevante forskningsmiljøer ved alle professionshøjskoler og universiteter

• NCUM arbejder for at viden og tilgange fra matematik som videnskabsfag og matematikdidaktisk forskning bringes i samspil ved udvikling af praksis i hele uddannelsessystemet

 • NCUM ønsker på matematikdidaktisk grundlag at rette særlig opmærksomhed på sammenhæng og progression i matematikundervisningen ved overgangene i skolesystemet – blandt andet på grundlag af matematiske kompetencer

 • NCUM har fokus på anvendelse af matematikdidaktisk viden til at imødegå børns og unges vanskeligheder ved læring af centrale matematiske begreber

 • NCUM har fokus på at integrere digitale teknologier i matematikundervisningen som middel til at styrke elevernes matematiklæring og som mål i forhold til udvikling af kompetence til anvendelse af relevante it-værktøjer i matematisk virksomhed

 • NCUM ønsker at bidrage til, at alle børn og unge uanset baggrunde og forudsætninger får de bedst mulige betingelser for matematiklæring og for at indgå aktivt i et relevant læringsmiljø