Temaerne på matematikdidaktik.dk er til dig, der er ønsker at blive inspireret til at videreudvikle din matematikundervisning og din viden om børns matematiske opmærksomhed på et forskningsbaseret grundlag.
Temaerne på sitet behandler aktuelle og relevante temaer vedr. matematiklæring og -undervisning fra praksis og forskning. De giver indblik i matematikdidaktisk forskning, der kan danne grundlag for refleksion over udvikling af egen praksis både individuelt og sammen med kollegaer.
Temaerne skal først og fremmest åbne refleksionsrum for udvikling af praksis, og derfor vil teksterne ikke fremstå som opskrifter eller anvisninger til undervisning. Temaerne er skrevet til lærere og pædagoger, og det vil altid være tydeligt, hvilken målgruppe, der er i fokus ved det enkelte tema.
Forfattere
De matematikdidaktiske temaer er udviklet i tæt samarbejde mellem forskere og praktikere. NCUM's organisation består blandt andet af fem ekspertgrupper, der hver har en tilknytning til henholdsvis dagtilbud, grundskolen, gymnasie- og erhvervsuddannelserne samt en tværgående gruppe. I ekspertgrupperne deltager undervisere fra professionshøjskoler og universiteter og pædagoger/lærere fra relevante uddannelser. Se NCUMs ekspertgrupper
Temaerne udvikles af og skrives som hovedregel i ekspertgrupperne i samarbejde med NCUMs redaktion. Ekspertgrupperne inddrager praktikere til review af teksterne og afprøvning af aktiviteter for at sikre relevans og kvalitet i valg af emner, fagligt niveau, udvælgelse af eksempler og tekstens udformning.
Illustrationer: NCUM, Toke Bjørneboe og Maja Kylling Bærenholdt.
Alle, der er involverede i at skrive tekster til matematikdidaktik.dk, arbejder efter de samme redaktionelle retningslinjer.
Teksterne tager i reglen udgangspunkt i teorier, begreber, best practice og resultater fra forskning, som lærere og pædagoger kan tage anvende til at forstå, reflektere over og udvikle deres praksis.
Teksterne tilbyder ikke nødvendigvis konkrete svar og råd, men har som mål at åbne et reflektionsrum for udvikling af praksis. Eksemplerne kan fx. inddrage aktiviteter og elevprodukter fra forskningsstudier eller kan bruges til at illustrere matematikdidaktiske begreber og forskningsresultater.
For at fremme vores mål om at stille viden om matematikdidaktisk forskning til rådighed, må alle publicerede tekster på matematikdidaktik.dk anvendes og deles. Læs dog følgende kriterier for anvendelse:
Materialer fra matematikdidaktik.dk må ikke viderespredes i eget navn, og må ikke anvendes til kommercielle formål.
Hvis indhold i form af publicerede filer/dokumenter, video, lyd og billeder mv. ønskes brugt til andre formål end ovenstående, skal der indhentes tilladelse til dette. Kontakt den ansvarshavende redaktion for dette.
Centerledelse: Morten Blomhøj
Kommunikationsansvarlig: Julie Fromholt-Iversen