Projektet TIM er et treårigt NCUM-projekt understøttet af en bevilling på ca. 5 mio fra NOVO Nordisk Fonden med fokus på den grønlandske matematikundervisning.
at etablere et levedygtigt netværk af og gensidig kommunikation mellem matematik-fagvejlederne, der har som opgave at understøtte udvikling af en ambitiøs matematikundervisning på den enkelte grundskole eller enkelte gymnasium.
at kompetenceudvikle fagvejlederne gennem inspiration fra matematikdidaktisk ekspertise og gensidig sparring herunder fælles kortlægning af de centrale barrierer og mulige løsninger, der er i en Grønlandsk skolekultur.
at etablere velfungerende lokale matematikfaglige fællesskaber på den enkelte skole vejledt af fagvejlederen som basis for igangsættelse af undervisningsforløb mod en mere ambitiøs matematikundervisning.
at afsøge muligheder for at skalere projektet mod et nationalt fagvejledernetværk i Grønland og en videreudvikling af skolernes matematikfagteam.
Projektet tager afsæt i en forskningsbaseret viden om, at faglige fællesskaber kan bidrage til at udvikle og forbedre matematikundervisningen. There is mounting evidence that teachers advice-seeking interactions can support teaching improvement (Cobb m.fl. 2018)
Faglige fællesskaber kan organiseres på mange planer fra skoleniveau til nationalt niveau. I dette projekt tager vi afsæt i de erfaringer, der er fra Danmark med at uddanne og etablere matematikvejledere på alle folkeskoler i Danmark, som har et lokalt ansvar for sammen med kollegerne at udvikle en ambitiøs matematikundervisning.
Grundet de geografiske rammebetingelser begrænses etableringen af netværket og arbejdet i netværket til skoler/uddannelser i byerne Nuuk og Sisimiut henholdsvis Qeqqata og Sermersooq Kommune. Uddannelsesstyrelsen deltager gennem to fagkonsulenter som følger projektet med tanke på at bruge erfaringerne til dannelsen af et nationalt netværk af fagvejledere.
Projektet involverer
Sermersooq Kommune repræsenteret ved 4 grundskoler og 1 gymnasie.
Qeqqata Kommune repræsenteret ved 2 grundskoler og 1 gymnasie.
Det nationale center for matematikundervisning (NCUM).
Uddannelsesstyrelsen.
Institut for læring, Grønlands universitet (Læreruddannelsen)
Ved hvert todages-seminar indgår der mindst en ekstern matematikdidaktisk ekspertise, som kan inspirere fagvejlederne mod en mere ambitiøs matematikundervisning.
Projektet forløber fra januar 2025 til december 2027.
Det første halve år af 2025 er en konsolidering af projektet med indledende aktiviteter og møder. Disse består af 2 todagesseminarer, hvor matematikfagvejlederne på de involverede skoler mødes - får inspiration til interventioner i undervisningen og mulig for gensidig erfaringsudveksling.
I skoleåret 25/26 og 26/27 er der etableret et udviklingsteam med fire lærere på hver skole, som igangsætter afprøvende undervisningsforløb til forbedring af matematikundervisningen med matematikfagvejlederen som tovholder.
Der afholdes tre todagsseminarer om året samt tre virtuelle møder. Mellem møderne arbejdes der i udviklingsteamene i de såkaldte udviklingsteam.
Det indebærer planlægningsmøder i teamet, ekstra forberedelse og evt. gensidig deltagelse i hinandens undervisning - og opsamling af dokumentation på undervisningsforløbet.
Året 2025 ser ud som følger:
Todages-seminar 1 (uge 3)
Mellemrum 1 (ca. 5-6 uger)
Onlinemøde 1 a ca. 2 timer (uge 10)
Mellemrum 2 (ca. 5-6 uger)
Todages-seminar 2 (uge 19)
Mellemrum 3 (ca. 5-6 uger)
Onlinemøde 2 a ca. 2 timer (uge 25)
Todages-seminar 3 (uge 37)
Mellemrum 4 (ca. 5-6 uger)
Online møde 3 a ca. 2 timer (uge 44)
Mellemrum 5 (ca. 5-6 uger)
Forløbet af todagesseminarer - onlinemøder og mellemrum gentages indtil 1. juli 2027 - det sidste halvår i 2027 er en opsamling af resultater samt formidling.
Netværksgruppen er krumtappen i at udvikle det faglige fællesskab mellem fagvejledere. Gennem gensidig sparring og inspiration fra lokale og eksterne kompetenceudviklere klædes fagvejlederne fagligt og fagdidaktisk på til at varetage vejledning og planlægning af undervisningsforløb sammen med skolens udviklingsteam (4 af skolens matematiklærere).
Der indgår:
6 matematik-fagvejledere - en fra hver af de seks grundskoler (4 fra Nuuk og 2 fra Sisimiut), som får et udviklingsansvar for matematikundervisningen på skolen.
2 matematik-fagvejledere fra GUX Nuuk og KTI GUX Sisimiut som får et udviklingsansvar for matematikundervisningen på de to gymnasier.
3 læreruddannere fra Institut for læring (herunder en fra projektledelsen), som får rollen som fagdidaktisk support til udviklingsteamene på de seks folkeskoler.
2 projektledere (se tidligere) som får rollen at planlægge og organisere todages-seminarerne og onlinemøderne - samt facilitere møderne.
Folkeskolen: Fagvejlederne etablerer hver især et fagligt fællesskab - et udviklingsteam - lokalt på skolen med 4 matematiklærere. Der udvikles en møde- og planlægningsstruktur til et samarbejde om 5 mindre undervisningsforløb pr. år ud fra forskellige fagdidaktiske foci.
Der knyttes en læreruddanner til hver skole, som indgår som support på vejledning og planlægning af undervisningsforløbene og aftaler mindst et besøg pr undervisningsforløb.
Gymnasiet: Fagvejlederne etablerer hver især et fagligt fællesskab lokalt på gymnasiet med 2-3 matematiklærere samt en møde- og planlægningsstruktur til et samarbejde om 5 undervisningsforløb pr. år.
Det forventes
at den enkelte fagvejleder oplever en fagligt og fagdidaktisk udviklende synergieffekt i samarbejdet med andre fagvejledere - med en lyst til at fortsætte samarbejdet i en national ramme.
at der er udviklet en samarbejdskultur mellem den lokale fagvejleder og de involverede matematiklærere som kan bruges som model for kommende fagteamsmøder til udvikling af en ambitiøs matematikundervisning.
at kompetenceudviklingsforløbene for fagvejlederne har været anvendelige som inspiration til fagligt og fagdidaktisk at forbedre såvel metoderne som indholdet af matematikundervisningen.
At de deltagende matematiklærere har oplevet en relevans i forhold til udvikling af egen praksis samt oplevet en øget læringseffekt hos de involverede elever