I samarbejde med DMN og KP udgiver NCUM løbende webinarer. I webinarer inviterer vi førende matematikdidaktikkere og forskere ind i studiet for at få mere at vide om deres forskning og arbejde. Der bliver præsenteret didaktiske redskaber og diskuteret forskellige problemstillinger ved undervisningen i matematik.
Deborah Ball er professor i uddannelse ved University of Michigan, USA. Her har hun forsket i læring i matematik og har specielt arbejdet med, hvordan man skaber positive læringssituationer for elever.
Undertekster er under udarbejdelse
Abraham Arcavi er professor emeritus ved Weizmann Institute of Science, Israel. Han har forsket i symbol sense, der refererer til den forståelse og intuition, der kræves for at arbejde med symbolske repræsentationer.
Undertekster er under udarbejdelse
Anna Sfard er professor ved University of Haifa, Israel, og fortæller her om de kommunikative kløfter, der kan opstå mellem lærer og elev i matematikundervisningen, og hvordan disse kan imødekommes.
Fagkonsulent Flemming Kastbjerg og faglærer på TECHCOLLEGE Aalborg Lars Benkjer Petersen fortæller om opbygningen af matematikfaget på erhvervsuddannelserne og deres egen erfaring med undervisningen.
Alan Schoenfeldt er professor i matematik ved University of California, Berkeley. Han skitserer sit Teaching for Robust Understanding (TRU) framework og giver eksempler på dets praktiske anvendelse.
Carolyn Kieran er professor emerita ved Institute of Mathemathics på Université du Québec à Montréal. Hun giver her et overblik over sit mangeårige arbejde med tidlig algebraisk tænkning samt en række forskningsresultater.
Akihiko Takahashi er Associate Professor ved Department of Teacher Education på DePaul University, USA, og har gennem sit arbejde som matematiklærer i Japan mange års erfaring med Teaching Through Problemsolving.
Martin Carlsen, professor for Institut for matematiske fag, UIA har siden 2008 forsket i matematisk opmærksomhed. Et område i vækst pga. de nye læreplaner på dagtilbudsområdet.
Koeno Gravemeijer, professor v. Eidhoven University of Technologi fortæller om teknologiens indflydelse på matematikundervisningen.
Pernille Ladegaard Petersen, lektor, ph.d. VIA, gør os klogere på kompleksiteten forbundet med undervisning i brøker.
Peter Liljedahl, professor SFU beskriver, hvordan det er muligt at skabe tænkende klasselokaler, der udvikler elevers matematikforståelse.