Aarhus Universitets logo
Vi formidler matematikdidaktisk forskningsbaseret viden til praktikere. Vi skaber overblik over ny dansk matematikdidaktisk forskning og vi støtter udvikling af ansøgninger om udviklingsprojekter med seedmoney.
Vi skaber overblik over dansk forskning i matematikdidaktik.
Se beskrivelser af tidligere og igangværende ph.d.-projekter, der er udgivet på danske universiteter. Eksisterende og nye ph.d.-projekter indsamles løbende og præsenteres her på siden.
NCUM gennemfører projekter i tæt samarbejde mellem forskere, uddannelses-institutioner og praktikere om matematik-didaktiske emner. Vi søger løbende midler og uddeler seed-money til udvikling af projekt-ansøgninger. Har du en god idé til et projekt?
Søg om støtte til projektidéer
Ny ph.d om tidlig algebra. Thomas Kaas har for nyligt forsvaret sin ph.d. om, hvordan tidlig algebra kan styrke den algebraiske forståelse gennem hele…
I slutningen af 2021 modtog Mogens Niss den nystiftede Henry Pollak-pris for sit mangeårige arbejde med matematisk modellering. Læs interview i…
Der er en verden til forskel på grundskolens konkrete regnestykker og gymnasiets abstrakte symbolverden. Og eleverne har bare en sommerferie til at…
Giv god tid og lad eleverne få konkrete erfaringer med rationelle tal herunder brøker, og hvordan de adskiller sig fra de naturlige tal. Sådan lyder…
Side 1 af 2