NCUM blev etableret i 2020 af et konsortium bestående af fem professionshøjskoler og universiteter. Konsortiet og repræsentanter for de øvrige professionshøjskoler og universiteter er repræsenterede i centrets styregruppe. Derudover indgår fem ekspertgrupper og en række netværkskoordinatorer som en integreret del af NCUM's organisation og arbejde.
NCUM frikøber desuden på ad hoc-basis praktikere til at læse og kommentere vores formidlingsprodukter og til meget andet.Til løbende opfølgning og rådgivning af centrets mål og aktiviteter er der etableret en referencegruppe og et advisory board.
NCUM er blevet til i et fælles samarbejde i det matematikdidaktiske miljø på universiteter og professionshøjskoler med opbakning fra en række private fonde. På den baggrund har Børne- og Undervisningsministeriet i samarbejde med Uddannelses- og Forskningsministeriet afsat midler til etablering og drift af centret frem til udgangen af 2023.
NCUM samarbejder desuden med professionshøjskoler og universiteter uden for konsortiet, som er repræsenterede både i centrets styregruppe og ekspertgrupper. Herudover inddrages eksisterende nationale matematikfaglige og matematikdidaktiske foreninger og netværk samt internationale samarbejdsflader særligt i Norden og Europa.
NCUM’s styregruppe tæller både medlemmer inden for og uden for konsortiet:
For at understøtte NCUM’s faglige aktiviteter er der nedsat fem ekspertgrupper.
Ekspertgrupperne består hver især af én faglig leder, 2-3 medlemmer og enkelte grupper har også tilknyttet internationale eksperter på området.
De fem ekspertgrupper har ansvar for:
De bidrager alle med faglig ekspertise og rådgivning, materialer til NCUM's formidlingsplatform og til at facilitere netværk og netværksaktiviteter, og de sikrer, at de faglige aktiviteter i NCUM er forankret i forskning og anvendt praksis.
Ekspertgrupperne repræsenterer matematikdidaktiske kompetencer på højt niveau, og de er sammensat med henblik på at skabe grundlag for samarbejde om udviklingsprojekter mellem alle relevante matematikdidaktiske miljøer.
For at styrke samarbejdet på tværs af uddannelser og institutioner har NCUM tilknyttet netværkskoordinatorer, der udvikler arrangementer, koordinerer samarbejder og formidler matematikdidaktisk viden i relevante netværk.
Netværkskoordinatorer:
Øst:
Vest:
NCUM refererer til en referencegruppe nedsat af Undervisningsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet og Børne- og Socialministeriet samt andre relevante ministerier og parter i sektoren. Referencegruppen består af leder-, medarbejder- og elevforeninger for daginstitutioner, grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet samt de videregående uddannelser. Referencegruppens formål er at vejlede centrets ledelse i faglige spørgsmål samt bidrage til forankring af centrets virksomhed og til spredning af resultater og erfaringer heraf.
Advisory boardet rådgiver NCUM i forhold til centrets vision og aktiviteter. Advisory boardet består at repræsentanter for: