I NCUM’s ekspertgruppe for grundskolen udarbejder vi temaer, som behandler centrale didaktiske problemstillinger for grundskolens matematikundervisning. Et tema kan bestå af 3-5 tekster, podcast, webinar og videooptagelser, fx fra undervisningssituationer. Det primære formål er, at temaerne kan bruges i fagteams på skolerne til udvikling af matematikundervisningen, men temaerne kan også bruges af den enkelte matematiklærer, der ønsker at udvikle sin undervisning.
Temaerne kan give:
Jeg er uddannet folkeskolelærer, cand.pæd. og ph.d. i matematikkens didaktik. Jeg er ansat på Syddansk Universitet i Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling. Før det har jeg undervist i ca. 10 år på læreruddannelsen i matematik.
Kontaktoplysninger
Mail: dmla@imada.sdu.dk
Tlf: 22 16 15 86
Web: https://portal.findresearcher.sdu.dk/en/persons/dmla
Jeg er uddannet folkeskolelærer, cand.pæd. og ph.d. i matematikkens didaktik. Jeg er lektor på Professionshøjskolen Absalon. Før det har jeg undervist 10 år i grundskolen. Jeg er desuden formand for opgavekommissionen for folkeskolens skriftlige prøver i matematik.
Kontaktoplysninger
Mail: Thka@pha.dk
Jeg er uddannet cand. scient. i matematik og ph.d. i matematikkens didaktik. Jeg er professor i digital uddannelse på Københavns Universitet ved Center for Digital Uddannelse, der er et samarbejde mellem datalogisk institut og institut for naturfagenes didaktik.
Kontaktoplysninger
Mail: misfeldt@ind.ku.dk
Web: https://www.ind.ku.dk/english/research/center-for-digital-education/?pure=en/persons/21225
Jeg er uddannet folkeskolelærer og har 10 års erfaring fra grundskolen. Jeg er lektor på Professionshøjskolen Via. I 2021 blev jeg færdig med min ph.d. om forståelse af brøker. Jeg har igennem mit arbejdet været særlig interesseret i matematik på mellemtrinnet og elever i matematikvanskeligheder.
Kontaktoplysninger
Mail: pelp@via.dk
Har arbejdet i 25 år på læreruddannelsen på det seneste Professionshøjskolen Absalon.
Har været ansvarlig for det ministerielle projekt om dannelse af Danmarks Matematikvejledernetværk DMN. Har i disse år bl.a. udviklet fagdidaktiske webinarer til inspiration for matematiklærere. Har været dels redaktør og dels forfatter på over 200 titler til folkeskolens matematikundervisning, hvoraf flere har været lærebøger. Har afholdt matematikforedrag og kurser med forskellige temaer for over 10 000 lærere gennem de sidste 40 år - herunder været arrangør af mange konferencer. Deltaget i flere store forsknings-og udviklingsprojekter herunder deltager i ekspertgruppe og projektledelse i FOMAVA projektet samt projektleder af TIM projektet om opbygning af matematikfaglige fællesskaber på Grønland. Formand for DANSMA, som er en professionsrettet forening rettet mod børn, unge og voksne som har vanskeligheder med matematikken.
Er generelt meget engagereret i at skabe fællesskaber og netværk, hvor man sammen kan inspirere til at udvikle en god start for matematisk begrebsdannelse.
Kontaktoplysninger
Mail: bli@pha.dk
En stor del af mit arbejdsliv har handlet om at skabe meningsfulde deltagelsesrammer for alle børn i skolens fag. Jeg er særligt optaget af skabe mening for de fagprofessionelle omkring barnet i skolens hverdagsliv gennem rådgivning og følgeskab, samt praksisomsætning af den specialiserede viden, som bæres ind i skolen af fx psykologer og tale-hørekonsulenter. Samtidig omsætter jeg kommunale politiske intentioner til didaktisk retning for skolens arbejde gennem fx kompetenceudviklingsforløb og udvikling af indsatsområder.
Jeg er uddannet cand.mag. i historie og religionsvidenskab og har efterfølgende uddannet mig som lærer og læsevejleder. Jeg har arbejdet som lærer i Folkeskolen, hvor jeg særligt varetog opgaver ift. de fagligt udfordrede børn og de børn, som var på kanten af skolens fællesskaber. De sidste 10 år har jeg arbejdet som konsulent på PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) i kommunale forvaltninger samtidigt med, at jeg har taget to P.D.-uddannelser om ”Læsning og læsevanskeligheder” og ”Matematik og matematikvanskeligheder” samt uddannede mig ift. projektledelse. Jeg er optaget af undersøgende matematik og matematisk opmærksomhed som meningsfulde pædagogiske veje til at skabe nye forståelser af børn ræsonnementer og forståelse af verden. Jeg finder det derfor særligt betydningsfuldt i mit arbejde, når kommunale indsatser understøtter læreren i oplevelsen af flere kompetencer ift. deres fag, at lærere og pædagoger får øje på flere aspekter af børnenes ressourcer og når vi oplever at børnenes mødes i deres behov for trivsel og læring.
Ud over arbejdet i NCUM er jeg censor på læreruddannelsens bachelorprojekter og næstformand i Læsekonsulenternes Landsforening.
Kontaktoplysninger
Mail: chvo@aarhus.dk
Jeg er ansat på Institut for Naturfagenes didaktik på Københavns Universitet og forsker primært i koblinger mellem matematikkens didaktik og teknologiforståelse- Jeg er også involveret i en arbejdspakke om matematik i nationalt center for digital teknologiforståelse. I min forskning har jeg særligt fokus på, hvordan elevers forståelse af teknologi kan udvikles gennem matematisk modellering. Jeg underviser bl.a. på kandidatuddannelsen i STEM-undervisning, hvor jeg også er studieleder.
Kontaktoplysninger
Jeg er uddannet cand.scient.soc. i matematik og økonomi og ph.d. i matematikkens didaktik. Jeg er lektor i matematikkens didaktik ved DPU, Aarhus Universitet. Den forskning, undervisning og det udviklingsarbejde, jeg i den egenskab er involveret i, handler for en stor dels vedkommende om at undersøge muligheder og vanskeligheder ved at bruge faglige kompetencebeskrivelser som didaktisk udviklingsværktøj. Derudover beskæftiger jeg mig med vilkår og vanskeligheder ved at etablere et gensidigt frugtbart samspil mellem forskningsfeltet matematikkens didaktik og matematikundervisningens praksis.
Kontaktoplysninger
Mail: tomas@edu.au.dk
Tlf: +45 2056 7003