Ekspertgruppen for dag- og fritidstilbud

Ekspertgruppen for dag- og fritidstilbud er sammensat af personer fra forskellige professionshøjskoler i Danmark med bred viden og stor erfaring med arbejdet med matematisk opmærksomhed. I gruppen er desuden den norske professor, Martin Carlsen, fra Universitetet i Agder. Martin har forsket i og arbejdet med matematisk opmærksomhed i mange år.

 Vi arbejder med at

  •  inspirere pædagoger til at arbejde med børns udvikling af matematisk opmærksomhed 
  •  formidle nyeste viden om børns udvikling af matematisk opmærksomhed
  •  give ideer til at få forskningsbegrundet viden i spil i dagligdagen
  •  inspirere til kollegial dialog om matematisk opmærksomhed og udvikling af aktiviteter med børnene
  •  udvikle temaer, der samlet set giver et bredt billede af, hvad matematisk opmærksomhed er - især knyttet  til læreplanstemaet ‘Natur, udeliv og science’. Nogle temaer har et område inden for matematik som udgangspunkt, og andre temaer kommer til at tage udgangspunkt i rutiner eller situationer fra børns hverdag i dagtilbud.

Medlemmerne af ekspertgruppen

Mette Bjerre

Leder af ekspertgruppen for dag- og fritidstilbud.
Ph.d, adjunkt ved VIA University College

Jeg er ph.d i matematik fra Aarhus universitet, 2018. Jeg arbejder i dag med matematikdidaktik og matematisk opmærksomhed i dagtilbud som forsker ved center for pædagogik og didaktik, VIA University College. Jeg har arbejdet med matematisk opmærksomhed for de mindste siden 2018, og har blandt andet været medforfatter på to bøger om emnet. I forskningsprojektet PRIMA, er jeg med til at undersøge om og hvordan vi kan øge børns matematiske opmærksomhed i dagtilbud når pædagoger læser billedbøger højt.

Kontaktoplysninger

Mail: mebj@via.dk
Tlf: 29 82 37 35 
Web: https://www.ucviden.dk/da/persons/mette-bjerre/

Martin Carlsen

Medlem af ekspertgruppen for dag- og fritidstilbud.
Ph.d. og professor ved Universitetet i Agder, Norge

Jeg er ph.d. i matematikdidaktik fra Universitet i Agder, 2008. Jeg arbejder i dag som professor i matematikdidaktisk forskning på dagtilbudsområdet og i begynderoplæringen i matematik i skolen. Jeg interesserer meg dessuden også for elevers udvikling af algebraisk tenkning. Jeg har blant annet deltaget i forsknings- og udviklingsprosjektet Agderprosjektet, der vi studerte effekten av et strukturert førskoleopleg for 5-åringer i børnehaven. Jeg har også utgivet en lærebok for pedagogstuderende om matematik i børnehaven.

Kontaktoplysninger

Mail: martin.carlsen@uia.no
Tlf: +47 38 14 16 59
Web: https://www.uia.no/kk/profil/martinc

Birgitte Henriksen

Medlem af ekspertgruppen for dag- og fritidstilbud.
Ph.d i matematikdidaktik

Jeg er ph.d. i matematikdidaktik fra Aarhus Universitet (2025) med et projekt om matematisk opmærksomhed i børnehaveklassen. Min forskning fokuserer særligt på, hvordan børnehaveklasseledere kan udvikle deres kapacitet til at fremme elevers matematiske opmærksomhed gennem facilitering af dialogisk samspil. Jeg har en baggrund som læreruddanner i matematik, underviser i videreuddannelse og matematiklærer i grundskolen.

Kontaktoplysninger

Mail: henriksenbirgitte@yahoo.dk

Margit Holm

Medlem af ekspertgruppen for dag- og fritidstilbud.
Konsulent i Center For Undervisningsmidler på Professionshøjskolen Absalon

Jeg er konsulent i Center For Undervisningsmidler på Professionshøjskolen Absalon, er lærer og har en PD i matematik og pædagogik.

Fra 2012 har jeg samarbejdet med dagtilbud om matematisk opmærksomhed i børnehaven og i overgangen til børnehaveklassen. Udarbejdelse af interview og udvikling af matematikaktiviteter for de yngste elever i grundskolen, er sammen med sparring og samarbejde i dagtilbud mit afsæt i NCUM

Kontaktoplysninger

Mail: marh@pha.dk

Carina Sejer

Medlem af ekspertgruppen for dag- og fritidstilbud.
Konsulent i Dagtilbudsafdelingen i Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune

Jeg er cand.mag. i lingvistik fra Aarhus Universitet, 2016.
Jeg er ansat som lingvist og sprogkonsulent i Dagtilbudsafdelingen i Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune. Her arbejder jeg overordnet set med udvikling af kvaliteten i læringsmiljøerne i dagtilbud.
Jeg har siden 2016 haft ansvar for at planlægge og understøtte implementeringen af kompetenceforløb om børns sprog for pædagogiske medarbejdere i vuggestue, børnehave og dagpleje.

Jeg arbejder med fokus på at øge systematikken i arbejdet med sprog i dagtilbud samt at implementere viden fra børnesprogsforskningen. Jeg arbejder særligt med fokus på, hvordan viden fra sprogdata i dagtilbud kan anvendes i pædagogisk praksis og styrke sprogmiljøerne omkring børnene hele dagen igennem.
Det gør jeg i tæt samarbejde med daglige pædagogiske ledere og institutionsledere samt via et kursusforløb for pædagogiske medarbejdere i dagtilbud.

Kontaktoplysninger

Mail: carbs@odense.dk