Strategi for NCUMs formidling 3.0

NCUMs formidlingsstrategi 3.0 - Tættere på praksis

Formålet med formidlingsstrategien er at understøtte, at NCUM når sine organisationsmål, som fra 2024 er fokuseret på, at vores formidling bliver anvendt ved udvikling af praksis.

Status for NCUMs formidling

Siden oprettelsen i 2019 har NCUM arbejdet på at udvikle forskningsbaseret viden til pædagoger og lærere fra dagtilbud til og med ungdomsuddannelser. Forskningsviden, der skal give nye vinkler på undervisning og læring i matematik, og som kan inspirere til, hvordan matematiske aktiviteter kan give mening for børn og unge og bidrage til læring. En arbejdsindsats, der efter fem år har ført til, at NCUM i dag opleves som en vigtig og troværdig formidler af matematikdidaktisk forskning.

I 2022 blev der taget nye skridt i centerets formidling med det formål at evaluere, versionere og opgradere indhold på www.matematikdidaktik.dk samt forbedre design, navigation og integration af supplerende formater for at gøre formidlingen mere modtagerorienteret, bl.a. prioritering af videoformidling.

Med formidlingsstrategien 3.0 ønsker vi at tage yderligere skridt i retning af at imødekomme vores målgrupper ved at komme tættere på praksis og gøre vores formidling endnu mere anvendelig ved udvikling af praksis.

Det betyder, at vores temaer skal opleves relevante af pædagoger og lærere ved at adressere udfordringer kendt fra praksis. Det kan ske ved at inddrage praktikere yderligere i produktionen af temaer, ved at vi konkret understøtter brug af vores formidling i samarbejde med praktikere og ved at formidle eksempler på anvendelse af temaer ved udvikling af praksis.

Som nationalt videnscenter vil vi gerne bidrage til at skabe synlighed i offentligheden om matematikundervisningens samfundsmæssige betydning, vores virksomhed og vision, og om hvad der skal til for at forbedre vilkår for, at pædagoger og lærere kan udnytte vores formidling ved udvikling af praksis. 

I det følgende beskrives baggrunden for NCUMs formidlingsstrategi 3.0.

Baggrund

Evalueringer af NCUMs virksomhed fra 2019 til nu fastslår, at NCUM er nået langt, men stadig ikke er i mål med centrets 1. hovedopgave, som er at formidle matematikdidaktisk forskning til pædagoger og lærere som grundlag for refleksion over og udvikling af praksis.

Overordnet set er der ønske fra kernemålgrupperne om, at NCUMs temaer omfatter mere hjælp og konkrete forslag til, hvordan temaerne kan anvendes i eller omsættes til praksis.

Derfor vil vi gerne arbejde i retning af, at temaer giver direkte redskaber og konkrete anvisninger til pædagoger og lærere, om hvordan de kan brugs ved trinvis udvikling af praksis.

NCUM er stadig ikke bredt kendt i praksisfeltet ud over de særligt matematikdidaktisk interesserede. Der er således brug for, at NCUM vækker bredere appel hos pædagoger og lærere, der ikke på forhånd er sporet ind på at udvikle deres praksis.

I forhold til NCUMs 3. hovedopgave, som er at udvikle og skaffe finansiering til nationale udviklingsprojekter, er NCUM heller ikke i mål. Derfor er der brug for kommunikation til det politisk niveau, fonde og en bredere offentlighed om matematikundervisningens samfundsmæssige betydning, og hvad der skal til for at styrke kvaliteten af pædagogisk praksis og matematikudviklingen. 

Fokus for NCUMs samlede formidling

Grundlæggende ønsker NCUM at udvide gruppen af brugere ud over de særligt interesserede kernebrugere, som i forvejen er optaget af matematikdidaktik. Det vil vi gøre ved i endnu højere grad at knytte vores formidling til udfordringer, som brugerne oplever som relevante og påtrængende i deres egen praksis.  Samtidig vi i endnu højere grad anvende videoformater til at bygge bedre bro mellem teori og praksis og appellere til flere pædagoger og lærere.

Formidling af forskning er stadig en hjørnesten i NCUMs arbejde, og vi skal ikke udvikle undervisningsmaterialer, men vi skal blive bedre til at inspirere brugerne til at reflektere over og udvikle egen undervisningspraksis. På lignende vis vil vi i NCUM også i højere grad lade os inspirere af praktikere til at reflektere over vores (formidlings)praksis; her hvordan vi tilegner os viden og formidler den, så den bliver mere praksisrettet, anvendelses- og målgruppeorienteret.

En forståelse af egen praksis og forståelse af målgruppers praksis åbner op for, at NCUM kan tage nye skridt i formidlingen. Indspark fra praktikere kan give NCUM værdifulde input til videreudvikling af formidlingen; af nye formater, nye temaer, nye praksisrettede greb til at omsætte forskning til praksis og ikke mindst for, at brugerne kan formidle deres udbytte og erfaringer videre til andre pædagoger og lærere, som NCUM i dag ikke har tag i. Hermed åbnes op for, at målgrupperne kan medvirke som talerør/ambassadører og forandringsagenter for forskellige praksisforbedringer og dermed hjælpe NCUM i at opnå sin mission og vision.

At invitere brugerne indenfor støtter samtidig op om NCUMs ønske om at kommunikere på de digitale mediers præmisser – her med mere fokus på digital interaktion med brugerne. Præmisserne for sociale medier udgøres af en netværkstankegang, som også spiller en særlig rolle i NCUMs virke. I netværkstankegangen ligger, at dem, man interagerer mest med og lader sig mest påvirke af – bevidst som ubevidst - også er dem, der ligner ’en selv’ mest. Dvs. at lærere lytter til lærere, pædagoger til pædagoger og dermed bliver de centrale kanaler og kilder for, at viden deles og spredes.

Mål for formidling

For at styrke NCUMs formidling er følgende områder prioriteret:

  • at NCUMs temaer fokuseres mere på praksis (problemstillinger, der er kendt i praksis)
  • at praktikere i højere grad inddrages i temaproduktionens faser for at afprøve og kvalitetssikre ’praksisegnethed’
  • at praktikere inddrages i dele af formidlingsprocessen, dvs.’praktiker-til praktiker’-formidling som nyt format på NCUMs portal  
  • at der gøres brug af flere målgrupperettede formidlingstiltag (fx video, guidelines, explainer-kommunikation, infografik, FAQ, faktabokse mv.)
  • at NCUM øger synligheden på centerets samfundsmæssige formål i den bredere offentlighed – herunder særligt over for politikere og fonde via PR og PA
  • at NCUM udvikler centerets digitale formidling via brugerinteraktion (ny dialogvej ml. forskere-praktikere) og intensiveret brug af SoMe-medier

Betingelser for at nå mål for praksisrettet formidling

For at praksisrette NCUMs formidling yderligere kræver det flerstrengede indsatser og forandring i måden, NCUM udformer temaer på.

Hvad kræver det af NCUM at arbejde mere praksisrettet?

Den grundlæggende forudsætning for, at NCUM kan omsætte mål til konkrete handlinger og leve op til centerets mission og vision, har først og fremmest rod i indholdet af den formidling, NCUM distribuerer og ikke mindst i, om der er de nødvendige infrastrukturer for at kunne sprede og dele viden (dvs. stærke netværk og intern opbakning i NCUMs bagland, der producerer den vigtige matematikdidaktiske viden til praktikere).

NCUMs ekspertgrupper udgør i denne sammenhæng en helt central faktor og motor for en praksisrettet vidensformidling.

Den matematikdidaktiske viden, som NCUMs ekspertgrupper generer, er udgangspunktet for NCUMs eksistens og mulighed for at forbedre undervisningspraksis. Processen i udviklingen af temaer varetages derfor netop også af ekspertgrupper og ekspertgruppemedlemmer. Således bliver det at inddrage praktikere i flere faser af temaproduktionen – udover de reviewere, som allerede indgår - også et ansvarsområde, som påhviler ekspertgrupper, der udvikler temaerne. Her ift. at initiere dialog med praktikere, inddrage disse på forskellig vis i udarbejdelsen af temaerne, i afprøvninger af temaer, hvor det er relevant, og i den efterfølgende formidling af temaer, hvor brugerne inviteres til at komme med deres feedback og ideer.

Nytænkning af temaformatet foregår i de respektive ekspertgrupper og kan variere i indhold og form – afhængig af ekspertgruppernes målgrupper, målgruppernes behov, udfordringer mv. Arbejdet understøttes af NCUMs sekretariat, som kan medvirke i udviklingen af modtagerorienterede formater og i processen, hvor praktikere giver input til målgruppeorienterede formater.

Den ekspertviden og ekspertise, som er opbygget blandt NCUMs ekspertgrupper og netværkskoordinatorer, kan også danne grundlag for at rejse forskningsunderbyggede forslag til uddannelsespolitiske tiltag. Via dialog med politiske aktører inden for undervisningsområdet kan eksperterne/netværkskoordinatorer komme med input og foreslå indsatser.

I forlængelse af NCUMs formidlingsstrategi 3.0 følger en formidlingsvejledning målrettet NCUMs ekspertgrupper og andre, der har indgået en aftale om at formidle matematikdidaktisk viden på portalen matematikdidaktik.dk. I vejledningen beskrives mål og kriterier for formidling, guidelines vedr. udformning, idekatalog til at praksisrette temaindhold samt proces ved produktion af temaer.