Strategi for NCUMs formidling 2.0

Overordnede målsætninger:

  • Vi ønsker, at formidlingen skal flugte NCUMs udvikling, status, mål, mission og vision
  • Orienteres mod kernemålgrupperne og tager hensyn til målgruppediversitet
  • Følger præmisser for digital formidling
  • Initierer øget brugerinvolvering og medskabelse
  • Præciserer NCUMs opgaver og skaber klar sammenhæng i indsatser
  • Baseres på en klar grundfortælling om NCUM

Strategiske tiltag

Det overordnede sigte med formidlingen ligger i det ministerielle opdrag, at NCUM fungerer som en delende virtuel organisation, hvor viden udgør essensen. Digital vidensformidling kan imidlertid finde sted på mange måder. Nogle af de erfaringer, NCUM har gjort siden 2020 er, at formidling kan forbedres og udvikles med henblik på at skabe større anvendelse blandt NCUMs målgrupper. Dette danner baggrund for justering og udvikling af NCUMs formidlingsstrategi. En strategi vi kalder modtagerorienteret og værdiskabende forskningsformidling anno 2023. 

NCUM har som kerneopgave at producere indhold til www.matematikdidaktik.dk. Men en lige så afgørende opgave er at evaluere, versionere og opgradere eksisterende indhold, så NCUM sikrer relevans, sammenhæng og kvalitet i formidlingen. 

NCUM fokuserer på kernemålgrupperne, der er drivende for, at NCUMs formidling bliver anvendt ved samarbejde om udvikling af praksis. Det gør vi ved at:

  • gennemføre fokusgruppeinterviews og spørgeskemaundersøgelser, der giver indsigt i kernemålgruppernes ønsker og behov
  • udnytte denne viden til at gøre formidlingen mere brugerorienteret og udvikle temaer, der efterspørges af målgrupperne
  • anvende supplerende formater – især video – til at levendegøre formidlingen, motivere og støtte arbejdet med udvikling af praksis
  • støtte anvendelse af temaer i praksis direkte i formidlingen med refleksionsspørgsmål og ved at adressere typiske anvendelsessituationer
  • tydeliggøre NCUMs bagland bestående af ekspertgrupper og netværkskoordinatorer
  • udarbejde videoteasere, hvor eksperterne præsenterer temaer og knytter disse til praksis
  • udvikle et format for indspil fra brugerne om erfaringerne med anvendelse af temaer
  • forenkle temaforsiderne for bedre overblik over temaer, ensretning, genkendelig og systematik
  • revidere www.matematikdidaktik.dk, så sitet står mere rent, forenklet og let overskueligt for brugerne