Mission Matematik

Mission Matematik er en kampagne, der har til hensigt at medvirke til at udvikle matematiklæring fra dagtilbud til og med ungdomsuddannelse. Via videoeksempler fra praksis med tilhørende refleksioner er målet at give inspiration og støtte til lærere/pædagoger i arbejdet med at forbedre praksis.

Formål

NCUM ønsker at initiere Mission Matematik med det formål at sætte matematikundervisning på dagsordenen som udviklingsområde og bygge bedre bro mellem praksis og matematikdidaktisk teori. Med Mission Matematik-videoer vil vi vise eksempler fra pædagogisk praksis og undervisning, der kan tjene som inspirations- og refleksionskilde for pædagoger og matematiklærere ved udvikling af praksis.  

Mission Matematik-videoer har til hensigt at:

  • Illustrere virkelige problemstillinger/udfordringer fra praksis
  • Dele viden, der kan belyse problemstillinger kendt fra praksis
  • Give inspiration til pædagoger og lærere til udvikling af praksis
  • Skildre børns/elevers aktiviteter og oplevelser ift. at opnå læring
  • Åbne op for refleksioner over praksis via interviews af og dialog mellem pædagoger/lærere og matematikdidaktikere

Videoerne kan skildre såvel læreres/pædagogers som elevers/børns oplevelser og stemmer, efterlade plads til refleksioner om undervisningspraksis via dialog mellem fagfolk (pædagoger og lærere) og gøre plads til didaktiske overvejelser fra eksperter. I udvælgelse af undervisningscases lægges vægt på at vise et bredt spektrum af matematikdidaktiske situationer – og navnlig refleksioner, som belyser centrale problemstillinger, muligheder og udfordringer i matematikundervisningen.

Baggrund

Mission Matematik flugter både NCUMs vision, mission og skærper NCUMs grundfortælling som videns-formidlende og netværksskabende institution. Med Mission Matematik understøtter NCUM det opdrag, vi har og er forpligtede til at varetage som nationalt center.

Mission Matematik imødekommer brugerbehov og ønsker. Der er udtrykt ønske om, at NCUM udvikler tiltag, der er rettet mod at dokumentere matematiklæring i praksis, og som skaber klarere forbindelse til NCUMs formidling af matematikdidaktisk forskning. Der efterspørges flere eksempler på konkrete aktiviteter og forløb, der kan fremme matematiklæring og inspirere til udvikling af praksis. Det kan kampagnen medvirke til, fordi den vil tage afsæt i praksis og samtidig danne basis for, at refleksioner og gode ideer deles og videreudvikles i samarbejde med matematikdidaktikere, lærere og pædagoger.     

Mission Matematik er en måde at videreudvikle vores kerneprodukt temaer, der formidler matematikdidaktisk forskning ved at skabe konkrete forbindelser til praksis dokumenteret i form af videoer.

Ønsket med Mission Matematik er også i højere grad at udnytte værdien af brugernes ideer og viden. Dvs. gå fra digital envejskommunikation i formidlingen til højere grad af brugerinddragelse og medskabelse. På denne måde vil vi få bedre føling med, hvad der rører sig og udfordrer praksis, så vi kan udvikle tiltag, der taler ind i brugernes kontekster.

Lancering

Fra efteråret 2023 igangsættes produktion af Mission Matematik-videoer gældende for hver af NCUMs søjler (dagtilbud, grundskole, gymnasium og erhvervsskole). NCUM lancerer herefter løbende Mission Matematik-videoer på portalen.