Strategi for NCUMs netværk og fundraising

NCUMs netværk

Overordnede målsætninger:

  • Vi ønsker at samle, understøtte og i fællesskab videreudvikle eksisterende netværk inden for det matematikdidaktiske felt – og tage initiativer til nye, hvor der er behov
  • Netværkssamarbejdet skal bidrage til at styrke samspillet mellem forskning og udvikling af praksis
  • Gennem netværksindsatsen ønsker vi at give at give praktikere mulighed for at udveksle erfaringer og reflektere over praksis sammen med andre praktikere - med inddragelse af forskere og NCUMs formidling
  • Vi ønsker at skabe sammenhæng mellem indsatsen på netværksområdet og de øvrige NCUM-indsatser, herunder formidling og fundraising. Det vil vi gøre ved at inddrage netværksdeltagerne i forhold til udvikling, feedback og brugerundersøgelser

NCUM’s netværk:

NCUM understøtter, etablerer og samarbejder med mange forskellige typer af netværk, herunder:

  • Netværk for dagtilbud
  • Netværk for matematiklærere i grundskolen
  • Danmarks matematikvejledernetværk (DMN)
  • Netværk for matematiklærere på erhvervsskoler
  • Netværk for matematiklærere på gymnasier
  • Netværk for Young Researchers in Mathematics Education
  • Netværk for kommunale konsulenter
  • NCUM’s advisory board
  • NCUM’s referencegruppe
  • Netværk for matematiklærere i Grønland
  • Netværk af CFU-konsulenter

Desuden samarbejder NCUM bredt med matematiklærerforeninger i de forskellige søjler, NCUM-ekspertgrupper med repræsentanter fra alle matematikfaglige miljøer på universiteter og professionshøjskoler i Danmark samt fonde og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK).

Strategiske tiltag

Det overordnede sigte med NCUM’s netværksaktiviteter er at styrke den matematikdidaktiske kultur i Danmark samt at sikre en tæt forbindelse mellem NCUM, praksis i de 4 søjler (dagtilbud, grundskole, gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser) og forskningsmiljøerne på langs og på tværs i hele uddannelsessystemet. I den forbindelse fokuserer vi i 2022-23 på følgende strategiske tiltag:

  • Der etableres nye netværk for henholdsvis kommunale konsulenter og unge forskere/ph.d.-studerende.
  • Netværket på erhvervsuddannelsesområdet og dagtilbudsområdet styrkes, da der er behov for en grundlæggende pionerindsats på disse to områder. På dagtilbudsområdet ansættes ekstra netværkskoordinator, og på erhvervsskoleområdet opgraderes timeantallet hos den ene af koordinatorerne.
  • For at sikre tæt kontakt med vores målgrupper laver vi brugerundersøgelser, inddragelse af brugerpaneler samt praktikerreview af alle temaer forud for publicering. Desuden tager centerpersonalet og ekspertgruppeledere på besøg i henholdsvis dagtilbud, grundskole, gymnasial uddannelse og erhvervsuddannelse med henblik på at overvære undervisning/pædagogiske aktiviteter med fokus på matematik og komme i dialog med praktikere.
  • Der arbejdes målrettet på en stærkere tilknytning mellem netværk og ekspertgrupper – blandt andet ved deltagelse af ekspertgruppemedlemmer på netværkskonferencer.
  • Vi ønsker en geografisk bred tilslutning til netværksaktiviteter over hele Danmark – og desuden et tæt samarbejde med internationale eksperter på det matematikdidaktiske felt. Det afspejler sig i, at vores ekspertgrupper, advisory board og øvrige samarbejdspartnere er bredt geografisk repræsenteret, og vi arbejder på at sprede netværksaktiviteterne og konferencer rundt over Danmark. Der etableres tæt kontakt med matematikcentre i Norge og Sverige for at sikre sparring og samarbejde.

NCUMs fundraising

Overordnede målsætninger:

  • Vi ønsker at være en strategisk samarbejdspartner for de store fonde – og en vigtig samarbejdspartner i forhold til indsatser, der vedrører matematik i bred forstand.
  • Det er vores mål at være en central tovholder for matematikprojekter med nationalt sigte på tværs af universiteter, professionshøjskoler og praksis i dagtilbud, grundskole, erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser.
  • Vi ønsker at opbygge en kapacitet baseret på fondsmidler, så NCUM’s overlevelse og forankring også sikres på sigt.
  • Vi ønsker at skabe mulighed for fælles nordiske samarbejder, så matematikcentre på tværs af de nordiske lande også kan udveksle erfaringer hen over landegrænser.

Strategiske tiltag:

Det overordnede sigte med NCUM’s indsats i forhold til fundraising er at styrke den matematikdidaktiske kultur i Danmark samt at sikre en tæt forbindelse mellem NCUM, praksis i de 4 søjler (dagtilbud, grundskole, gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser) og forskningsmiljøerne på langs og på tværs i hele uddannelsessystemet. I den forbindelse fokuserer vi i 2022-23 på følgende strategiske tiltag:

  • Matematikløftet er et særligt indsatsområde, som i 2022/23 indledes med pilotprojekter i Aarhus og København. Strategien er her, at NCUM gennem pilotprojekter kan opnå succeshistorier, så fondene senere kan overbevises til at foretage større og længerevarende investeringer i projekter med NCUM ved roret.
  • I NCUM’s overordnede strategiske tilgang kombineres en bagdørs- og fordørsstrategi i forhold til samarbejde med fondene. Matematikløftet er overordnet set et bagdørsprojekt, der kræver finansiering fra forskellige fonde. Samtidig arbejdes strategisk på at udvikle og søge finansiering til mindre, konkrete projekter via sædvanlige opslag fra fondene.
  • Vi tilstræber en lokal og samtidig geografisk bred fordeling af NCUM’s udviklingsprojekter.
  • NCUM tilstræber at blive opfattet som en samarbejdspartner – og ikke en konkurrent – af andre matematikdidaktiske miljøer (især af professionshøjskolerne) i søgning af eksterne midler. Det vil vi blandt andet sikre ved primært at tage initiativer til projekter, der har et omfang, en geografisk dækningsgrad og en kompleksitet, der gør det vanskeligt for de enkelte miljøer at løfte tilsvarende projekter alene. Desuden samarbejder vi med de matematikdidaktiske miljøer om ansøgninger.
  • I 2022/23 arbejdes der med at målrette NCUM’s kommunikation om udviklings- og forskningsprojekter, så den kan blive synlig på sociale medier og www.matematikdidaktik.dk.