Matematikdidaktikkens dag 2025

Hvordan støtter vi elevernes læring af tal og algebra?


‎ 

Området tal og algebra udgør et fundament for matematiklæring i videregående uddannelse inden for merkantile, sundhedsfaglige, tekniske og naturvidenskabelige områder og er samtidig vigtigt som grundlag for mange aspekter af et almindeligt liv i vores højteknologiske samfund. Erfaringer og oplevelser fra matematikundervisningens praksis, resultater fra screeninger, prøver og eksamener og fra internationale undersøgelser viser, at der på forskellige niveauer i uddannelsessystemet er mange elever og studerende, der er udfordrede inden for tal- og algebraområdet. På den baggrund har NCUM haft i opdrag fra Børne- og Undervisningsministeriet at udarbejde et grundlag for en fælles indsats til styrkelse af tal- og algebraområdet i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Dette arbejde er nu afsluttet med følgende resultat:

  • 15 såkaldte læringsspor til centrale emner inden for tal og algebra
  • en tilhørende vejledning til, hvordan der kan arbejdes med sporene i praksis
  • 10 NCUM-temaer, der belyser matematikdidaktiske udfordringer og muligheder inden for tal- og algebra på forskellige trin i uddannelsessystemet. (7 af temaerne er allerede udgivet på www.matematikdidaktik.dk)
  • en videnskabelig artikel om den didaktiske tilgang i indsatsen, som er under udgivelse.

Det samlede grundlag for den fælles indsats for tal og algebra bliver publiceret i løbet af februar og vil kunne findes via hovedmenuen på www.matematikdidaktik.dk.

På konferencen præsenteres om formiddagen det samlede grundlag for den fælles tal- og algebraindsats med eksempler på læringsspor til indskoling, mellemtrin og udskoling samt til indledende gymnasial undervisning og undervisning på erhvervsskolerne ved plenumoplæg og diskussion. Om eftermiddagen vil der være workshops om, hvordan brugen af læringssporerne i praksis kan støttes i grundskole, erhvervsskole og gymnasium. Det vil blandt andet ske på grundlag af foreløbige erfaringer fra projekter og kurser.

Efter workshops vil der være mulighed for at studere plakaterne (oversigterne) af de 15 læringsspor, som viser progressionen i sporene, og at drøfte dem med forfatterne.

Endelig vil der være mulighed for at besøge forlagsudstillingerne. De kan også besøges i den udvidede frokostpause.

Konferencen afsluttes med en uformel vinreception.

Målgruppe

Konferencens målgrupper er matematiklærere, matematikvejledere, fag- og læringskonsulenter i matematik, CFU- og kommunale matematikfaglige konsulenter, læreruddannere, lærebogsforfattere og forlag med interesse for matematikundervisningen i grundskole, erhvervsskole og gymnasium. I det hele taget alle, der kan få en rolle i arbejdet med den fælles indsats for styrkelse af undervisningen inden for tal- og algebraområdet.

TID:
Fredag d. 7. marts 2025, kl. 9.00 – 17.00.  
STED
Festsalen, DPU i Emdrup, Aarhus Universitet
Tuborgvej 164, 2400 København NV
PRIS
Standard: 950 kr.
Studerende og pensionister: 500 kr.
ARRANGØRER
Konferencen arrangeres af NCUM i samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening og Matematiklærerforeningen under LMFK.
TILMELDING
Seneste frist for tilmelding er den 28/02. Der kan tilmeldes på linket herunder

Hent program


Særligt for forlag