Den omfattende brug og udvikling af digitale teknologier i samfundet skaber et øget behov for teknologiforståelse og matematiske kompetencer. Det gælder både som grundlag for fortsat teknologisk udvikling og i forhold til udvikling af faglig kritisk dømmekraft i befolkningen over for anvendelse af matematiske modeller. Samtidig skaber digitale matematikværktøjer med regneark, dynamisk geometri, CAS og programmering nye muligheder og udfordringer i matematikundervisningen. Det betyder, at der er brug for matematikdidaktisk udvikling og udvikling af praksis i brugen af digitale værktøjer i matematikundervisningen i hele uddannelsessystemet. Sigtet med konferencen er belyse dette problemfelt både generelt og konkret i relation til matematikundervisning i indskolingen, på mellemtrinnet, i udskoling og ved overgangen til gymnasial uddannelse, samt i gymnasiet. Det sker dels ved plenumforedrag med efterfølgende diskussion, dels ved workshops, der fokuserer på de enkelte uddannelsestrin. Ved konferencen vil der være mulighed for at besøge en udstilling med relevante undervisningsmaterialer fra forskellige forlag.
v/ Morten Blomhøj, leder af NCUM
v/ Morten Misfeldt, Professor, IND, KU
v/ Niels Jacob Hansen, Lektor emeritus, ABSALON
Se mere i programmet
v/ Paul Drijvers, Professor, Freudenthal Institute of Utrecht University’s Science Faculty