Arrangementet indledes onsdag d. 21. maj 2025 med Foreningen af Eksaminerede Matematikvejlederes (F3M) generalforsamling efterfulgt af den traditionsrige middag.
Torsdag d. 22. maj om formiddagen, er der hovedoplæg ved Mathilde Kjær Pedersen, som skriver om sit oplæg:
Udgangspunktet for indholdet i denne session er øvelser, empiriske eksempler og resultater fra ph.d.-projektet Matematisk tankegangskompetence og digitale værktøjer: Muligheder og faldgruber for elevers arbejde med differentialregning i gymnasiet. Fokus i projektet var at undersøge sammenhængen mellem gymnasieelevers tankegangskompetence og deres brug af CAS og dynamisk geometri, samt hvordan tankegangskompetence kan udspille sig i undervisningssituationer om differentialregning. Derudover vil sessionen også indeholde øvelser, der giver mulighed for at undersøge og diskutere muligheder for eksplicit at arbejde med tankegangskompetence i andre emner tilhørende 1., 2., og 3.g – både med og uden digitale værktøjer.
På konferencen vil der desuden være nyheder fra NCUM, og vi vil facilitere en diskussion og erfaringsudveksling i relation til årets tema og elever med matematikvanskeligheder. Den sidste del kræver lidt forberedelse, idet vi udsender nogle artikler, som læses forud for konferencen.
Temaet for arrangementet er muligheder og faldgruber i arbejdet med matematisk tankegangskompetence som en del af matematikundervisningen i gymnasiet, eksemplificeret ved elevernes arbejde med differentialregning.
Målgruppen for arrangementet er matematikvejledere og andre matematikundervisere i ungdomsuddannelserne med interesse for elevers matematikvanskeligheder.
Dagens program