Igen i år vil NCUM invitere til årets konference til inspiration, sparring og udvikling af matematikundervisningen på erhvervsskoleuddannelserne.
På baggrund af de tilmeldinger, som vi fik på sidste års konference, har vi i år planlagt en 2-dages konference, som giver mulighed for at øge tiden til erfaringsudveksling, drøftelser, inspiration og arbejde med ideer til matematikundervisningen.
Hvor vi på de to foregående konferencer har målrettet matematikundervisningen på EUD niveauerne D, E og F , udvider vi denne gang med C-niveau, så fx handelsskoler og SOSU skoler også kan indgå.
EFTERLYSNING: HVIS du har en god aktivitet, lavet et spændende projekt, eller et undervisningsforløb - vil der være mulighed for at vise det frem under punktet ”Markedspladsen”. Tag kontakt til enten bli@pha.dk eller frju@Tradium.dk
Med venlig hilsen netværkskoordinatorerne i NCUM
Frank Justesen (frju@Tradium.dk), og Bent Lindhardt (bli@pha.dk)
v/ Netværkskoordinatorerne og NCUMs ekspertgruppe
Med udgangspunkt i vores forskning i elevernes erfaringer med matematik i erhvervsfagene (byggeri, design og håndværk, teknik og industriel produktion samt medier og kommunikation) viser vi konkrete eksempler på, hvordan erhvervsundervisning kan være en mulighed og en udfordring i matematik. Vi diskuterer, hvordan eleverne deltager på forskellig vis i matematikfaget og i fagværkstedet. Vi diskuterer også, hvordan arbejdet med erhvervsopgaver giver mulighed for at ændre normer i matematiktimerne. Vi holder et foredrag med masser af eksempler og tid til diskussion, hvor det er målet, at du som lærer går hjem med nye ideer, der kan bruges i klassen.
Oplægget afholdes på norsk
På tværs af erhvervsskoler vil der blive lejlighed til at drøfte oplægget i relation til egne erfaringer og hverdag.
De tre workshop vil være en blanding af oplæg, gensidig inspiration og diskussion. Der skal ved tilmeldingen vælges mellem de fire valghold som 1. og 2. prioritet. Se beskrivelse i invitationen.
v/ adjunkt Mikkel Johansen
v/ Lærer Jette Vind
v/ Lektor emeritus Bent Lindhardt
Det vil være muligt i små tidsforløb af 15 minutter at nå mange inspirerende stande til din undervisning. Her kan du få en dialog med dem, der står ved standen, stille spørgsmål og lytte til de erfaringer, der fremlægges – og måske få lyst til yderligere kontakt og kommunikation. Der udarbejdes særligt program for standene.
På de fleste uddannelser og i de fleste erhverv, fra murer til dyrepasser, møder man formler. Formler er algebra, det er regning med bogstaver, og det er noget, rigtig mange bøvler med. I oplægget vil jeg først belyse, hvad det egentlig er, der gør algebra svært og dernæst give nogle bud på, hvordan arbejdet med algebra kan gøres mere tilgængeligt, bl.a. ved at gøre undervisningen mere konkret. Brugen af konkrete materialer er en bro til det abstrakte, hvor hovedet får støtte af kroppen.
Bedømmelseskriterierne i fagbilaget i grundfagsbekendtgørelsen danner baggrund for bedømmelsen af elever og lærlinge i grundfaget matematik. Dette gælder både ved standpunktsbedømmelsen og ved bedømmelsen af prøver i faget. Bedømmelseskriterierne er derfor centrale, når lærerne skal vurdere elevernes og lærlingenes kompetencer i faget. På trods af dette, viser data fra den særlige censur, at kun meget få skoler arbejder aktivt med fagets bedømmelseskriterier. I oplægget giver fagkonsulenten sit bud på, hvorfor det er vigtigt at arbejde aktivt med bedømmelseskriterierne i sin undervisning og ved eksamen.
V/ formand for ekspertgruppen for EUD i NCUM Bettina Dahl
v/ Mikael Skånstrøm, lektor i læreruddannelsen, VIA
Et afsluttende, samlende overblik over konferencens indhold med fremadskuende perspektiver.