Sidste år i september afholdt NCUM (Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning) en konference målrettet matematikundervisningen på EUD niveauerne D, E og F.
Der deltog kontaktpersoner og matematikkolleger fra mange af landets erhvervsskoler og det blev anbefalet, at vi fortsatte med en årlig konferencedag, hvilket dette er en invitation til.
Programmet er primært målrettet alle erhvervsskolelærere, som underviser i matematik på enten niveau D, E eller F. De lærere, som kun underviser på niveau C, vil senere få en anden invitation, der er målrettet deres elevgruppe.
Indholdet vil såvel bestå af oplæg med ny spændende forskning, mulighed for erfaringsudveksling med kolleger fra hele landet og gode ideer til den daglige undervisning.
Med venlig hilsen
Bent Lindhardt
Netværkskoordinator
Frank Justesen
Netværkskoordinator
Peter Liljedahl er canadisk matematikdidaktisk forsker og har arbejdet med at undersøge forandringer af undervisningen - såvel på ungdomsuddannelse som på folkeskoleniveau - der kan bidrage til at eleverne bedre lærer matematik. Han skriver:
“In this session I present some of the results of over 15 years of research into how teachers can transform their classrooms from a space where students mimic to where students think. The practices discussed will intertwine with, and make extensive references to, the recently published book, Building Thinking Classrooms in Mathematics (Grades K-12): 14 Teaching Practices for Enhancing Learning.”
Foredraget er på engelsk.
På tværs af erhvervsskoler vil der blive lejlighed til at drøfte oplægget i relation til egne erfaringer og hverdag.
De fem workshop vil være en blanding af oplæg, gensidig inspiration og diskussion. Der skal ved tilmeldingen vælges mellem de fem valghold som 1. og 2. prioritet. Se beskrivelse efterfølgende.