Spændende og relevant efteruddannelseskursus over to dage om algebra i gymnasiet - og om hvordan vi hjælper eleverne med at blive gode til basal algebra. Der gives (efter ansøgning) støtte fra Novo Nordisk Fonden til kursusafgift, vikardækning og endda til efterfølgende forankring på egen skole. Bemærk, at fristen for ansøgning udløb d. 9/10-24.
De gymnasiale læreplaner afspejler tydeligt algebras essentielle rolle i matematikundervisningen. På alle retninger (HTX, HHX, STX, EUX og HF) og niveauer er en del af mindstekravene, at eleven skal kunne ”udøve basal algebraisk manipulation”. Elevernes algebraiske kunnen er afgørende for deres arbejde inden for de fleste emner af gymnasiematematikken og andre STEM-fag.
Igennem oplæg vil kursisterne få præsenteret, hvordan man kan arbejde didaktisk med algebra for at mindske elevernes vanskeligheder med algebraen, og hvordan man kan arbejde med algebra som et matematisk sprog, herunder hvordan man kan arbejde med lighedstegnets forskellige betydninger og ligningsløsning. Kurset bygger på NCUMs temaer ”Algebra i gymnasiet” og ”Algebra på tværs”, se www.matematikdidaktik.dk. Sigtet er at få tydeliggjort forbindelsen mellem didaktisk forskning og udvikling af praksis. Der bliver arbejdet med en række konkrete eksempler, som man som lærer kan tage med hjem og afprøve. Der bliver også tid til at udvikle egne eksempler i en workshop, som man hjemme på skolen arbejder videre med og afprøver i 1-2 lektioner i den mellemliggende periode mellem 1. og 2. kursusdag.
På 2. kursusdag præsenterer deltagerne deres undervisningssekvenser og deres observationer fra klasserummet med efterfølgende diskussion og perspektiver på afprøvningerne ved kursusunderviserne, som også er forfattere til NCUM’s temaer om algebra.
For kursets tilrettelæggelse står Christina Cæsarsen, lektor ved Fjerritslev Gymnasium, og Jeanette Axelsen, lektor ved Midtsjællands Gymnasium. De er begge netværkskoordinatorer for gymnasieområdet i NCUM. På kurset underviser desuden matematikdidaktikere med undervisningserfaring fra gymnasial undervisning.
Det skal bemærkes, at udbetaling af bevilling fra Novo Nordisk Fonden sker til skolen efter gennemførelse af kurset på basis af attestation fra den enkelte kursusdeltager om deltagelse i kurset med realiseret reduktion af arbejdstid svarende til den bevilgede vikardækning.