Den nye styrkede læreplan har sat matematisk opmærksomhed på dagsordenen. Det kalder på øget viden om, hvad der menes med matematisk opmærksomhed, hvorfor det er vigtigt tidligt at gøre det til en del af hverdagslivet i daginstitutionerne, og hvordan det så kan gøres.
Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM) inviterer derfor kommunale pædagogiske konsulenter og matematikkonsulenter til en konference, hvor der gives mulige svar på de mange spørgsmål, der rejser sig. Desuden afsøger vi sammen muligheden for at danne netværk lokalt som nationalt med henblik på gensidig inspiration til at løse opgaven.
Med venlig hilsen
Bent Lindhardt
Netværkskoordinator NCUM
Tina Hudlebusch
Aktivitetskoordinator og netværkskoordinator NCUM
Vårt språk fungerar som ett redskap, när vi kommunicerar och är grundläggande för vårt lärande. I en rik språklig miljö gynnas barns matematiska begreppsbildning och tänkande. Under föreläsningen ges exempel på, när förskolebarn i lek och i samspel kommunicerar och utforskar matematik tillsammans. Vidare presenteras exempel på, när förskollärare i rutinsituationer och i planerade aktiviteter har barns matematiklärande som utgångspunkt i sin undervisning, där kommunikationen bidrar till begreppsutveckling och matematiskt tänkande.
Barn er nysgjerrige og har et driv for å skape struktur og orden i hverdagen sin. De klassifiserer, sorterer, teller, og leker med antall, form og rom. De ansatte i barnehagen har et viktig ansvar å støtte barnas matematiske utforskning slik at barna kan bruke disse erfaringene i sin lek og hverdag i barnehagen. I denne presentasjonen skal vi se eksempler på hvilke matematiske ferdigheter og begreper barna utvikler.
Matematisk opmærksomhed er en del af dagtilbuddenes læreplanstemaer. Men hvordan ser det ud i den virkelighed, som vuggestuer og børnehaver arbejder i? Christina vil fortælle om erfaringer fra pilotprojekter og kommunale indsatser, som hun har været del af. Hvad udfordrer, og hvilke tegn kan observeres hos børn og pædagogisk personale, når matematikken bliver del af hverdagen?
Man opdeles i regionalt blandede grupper og vil via tovholder blive bedt om at forholde sig til, hvilke netværksmuligheder der kan være i egen kommune for at understøtte arbejdet med matematisk opmærksomhed.
Dagens program og præsentationer