Her finder du det materiale, som NCUM har udviklet som grundlag for en fælles indsats til at styrke undervisningen inden for tal- og algebraområdet i grundskolen, erhvervsuddannelserne og ved starten på gymnasial uddannelse. Det er sket på opdrag fra Børne- og Undervisningsministeriet.
Indsatsen har til formål:
at elever kan lære tal og algebra med forståelse og kan skabe sammenhænge i deres forståelser i grundskolen og ved overgangen til ungdomsuddannelse.
at udarbejde et forskningsbaseret materiale, der kan støtte lærere i at realisere det første formål i praksis.
Materialet til indsatsen
Materialet er udarbejdet af NCUM og omfatter aktuelt:
15 læringsspor fordelt med 10 læringsspor til grundskolen, 2 til erhvervsuddannelserne og 3 til de gymnasiale uddannelser.
7 NCUM-temaer: 3 til grundskolen, 2 til erhvervsuddannelserne, 1 til de gymnasiale uddannelser og et tværgående tema.
En vejledning til, hvordan der kan arbejdes med læringssporene i praksis.
En artikel, som belyser den matematikdidaktiske tilgang i arbejdet med læringsspor i indsatsen
15 plakater med en oversigt over hvert læringsspor
Læringssporene og vejledningen er udviklet i tæt samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet. Tegninger og billeder er egne produktioner eller hentet fra resurser, som NCUM har brugsret til.
Det er forventet, at der vil blive udarbejdet supplerende læringsspor og temaer til tal- og algebraindsatsen. I foråret 2025 er der allerede planlagt et tema til grundskolen om brøker og et tema om funktioner til gymnasiet. Læringssporene kan løbende blive revideret eller suppleret på grundlag af erfaringer med brugen af dem ved udvikling af undervisningspraksis.
En række af NCUMs temaer har direkte relevans for tal- og algebraindsatsen.
Til grundskolen drejer det sig om følgende fire temaer:
Til gymnasiet drejer det sig om temaerne:
Til erhvervsuddannelserne drejer det sig om temaerne:
For overgange mellem grundskolen og ungdomsuddannelserne drejer det sig om det tværgående tema:
Baggrunden for initiativet er, at tal og algebra er et centralt område i matematik og ved anvendelse af matematik i andre fag, samt at flere undersøgelser peger på, at danske elever er udfordrede i forhold til tal og algebraområdet på forskellige trin i uddannelsessystemet. Det viser PISA 2018 og 2022, TIMSS 2019 og 2023 og de nationale prøver og eksaminer ved hvert af de tre uddannelsesområder. Resultater fra prøver efter 9. klasse viser, at mange elever har problemer med talbehandling og algebra, og prøver efter matematik på B-niveau og endda også på A-niveau viser, at mange elever også har udfordringer med algebra efter gennemført gymnasial ungdomsuddannelse. I en rapport fra en ekspertgruppe for matematik nedsat af Børne- og undervisningsministeriet udpeges elevers læring af tal og algebra som én ud af otte aktuelle udfordringer for matematik i grundskolen og ungdomsuddannelserne, der bør handles på. Der kan læses uddybende om baggrunden for indsatsen i vejledningen.
Materialet er udarbejdet af en skrivegruppe under NCUM med følgende medlemmer:
Derudover har:
Hvad angår temaerne, er de udarbejdet af NCUMs ekspertgrupper, og det konkrete forfatterskab fremgår af de enkelte temaer.
Skrivegruppen repræsenterer ekspertviden om tal og algebra på de tre uddannelsesområder. Gruppen har samarbejdet tæt med BUVM, som har givet sparring ved lærings- og fagkonsulenter og godkendt de enkelte læringsspor i forhold til de gældende styredokumenter. Gruppen har ligeledes fået feedback på udkast til læringsspor fra NCUMs ekspertgrupper, matematiklærere, matematikvejledere i grundskolen og gymnasiet, CFU-konsulenter og fagdidaktiske forskere (nationale såvel som internationale).
Kernemålgruppen er matematiklærere, matematikvejledere og andre faglige fyrtårne i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Det er tanken, at lærere enten alene eller i fagteams kan arbejde med materialet og redidaktisere det i forhold til deres egen undervisningspraksis. Til kernemålgruppen hører også fag- og læringskonsulenter i matematik i Børne- og undervsiningsministeriet samt CFU- og kommunale matematikfaglige konsulenter, som får en vigtig rolle ved implementering af indsatsen.
Andre målgrupper er undervisere på matematiklæreruddannelser og på matematikdidaktiske kurser, fx i forbindelse med teoretisk pædagogikum for gymnasielærere. Ved implementering af indsatsen vil målgruppen også omfatte forlag og lærebogsforfattere, der kan have interesse i at omsætte materialet til konkrete undervisningsmaterialer.
Anvendelse af materialet ved udvikling af praksis vil blive understøttet gennem udviklingsprojekter og ved grund-, efter- og videreuddannelse i samarbejde med professionshøjskoler og universiteter.
Udarbejdelsen af materialet er inspireret af nyere matematikdidaktisk forskning inden for såkaldte læringsspor.
Et læringsspor består af tre elementer:
Til hvert læringsspor er der udarbejdet en plakat, der viser progressionen fra de faglige forudsætninger gennem de fire faser med tilhørerende praksisser og frem til forslag til videre arbejde. Plakaterne er forberedt til udprintning og ophængning i A1- eller A2-format.
Der kan læses uddybende om læringssporene og deres anvendelse i vejledningen.