At subtrahere flercifrede tal

Introduktion

Dette læringsspor sigter mod, at elever udvikler strategier til at subtrahere flercifrede tal. Læringssporet retter sig mod indskolingen. Set i forhold til stofområdet ’Tal og algebra’ i grundskolen vedrører sporet de naturlige tal og addition og subtraktion som vist på Figur 1.

 
Læringsspor til grundskolen udviklet af NCUM under den fælles indsats for tal og algebra.
Udgivet 2025
 
 
En strategi til at subtrahere flercifrede tal handler om den måde, tallene i subtraktionen håndteres for at finde resultatet (Hickendorff et al., 2019).

Mål

Læringssporet har to overordnede mål, der hænger sammen:

  1. Sporet skal bidrage til, at elever udvikler deres forståelser for egenskaber ved de naturlige tal og regnearten subtraktion. 
  2. Sporet skal gøre elever i stand til at subtrahere flercifrede, naturlige tal fleksibelt.

Elever, der er kommet langt i forhold til det første mål, forstår bl.a., at de kan dele flercifrede tal op i forskellige summer og bruge opdelingerne i subtraktion. De ved for eksempel, at tallet $12$ kan deles op i summen $10 + 2$ og kan bruge dette til at tænke regnestykket $21-12$ som $21 - 10 - 2 = 11 - 2 = 9$. De forstår også, at fx $36$ i $36-14$ kan deles op i summen $20 + 16$ og kan bruge dette til at tænke stykket som $16-14=2$ og så lægge de $20$ til, altså $22$.

 
At subtrahere fleksibelt vil sige at have et bredt repertoire af strategier og at kunne vælge og tilpasse en (eller flere) af disse strategier til en bestemt situation eller subtraktions-stykke (Hickendorff et al., 2019).     

Elever, der er kommet langt i forhold til det andet mål, kan bl.a. subtrahere alle etcifrede tal fra tocifrede tal, de fleste tocifrede tal fra større tocifrede tal og enkelte et- og tocifrede tal fra trecifrede tal med blyant og papir. De har et bredt repertoire af strategier til subtraktion, som de kan vælge blandt og tilpasse en situation, og de kan regne rimelig effektivt. Hvis de skal subtrahere $23-14$, kan de fx tænke ”Hvor langt er der fra $23$ til $14$?” og regne $23 - 3 - 6 =14$ og få $9$. Eller ”Hvor langt er der fra $14$ til $23$?” og regne $14+6+3=23$ og få $9$. Hvis de derimod skal regne $30-16$, kan det være, at de først laver det om til en fordobling $16+16=32$ og dernæst kompenserer ved at trække de $2$ ekstra fra; $16-2=14$.

De to mål understøtter hinanden og udvikles bedst i samspil. Derudover giver arbejdet med målene eleverne mulighed for at få indblik i egenskaber ved vores titalssystem, særligt 10’s centrale rolle og betydningen af cifrenes position i et tal. Målene er derfor vigtige for elevernes videre læring af matematik, såsom at regne med flercifrede tal, at forstå regnereglerne og at tænke algebraisk. 

 
At subtrahere effektivt vil sige at kunne regne uden fejl, og at beregningerne ikke er (for) tidskrævende (National Research Council, 2001).