Læringssporet bygger på forskning i subtraktion af flercifrede tal, særligt på Baroody og Porpura (2017), Beishuizen og Anghileri (1998), Clements og Sarama (2021), National Research Council (2001), Fuson (2003), Hickendorff m.fl. (2019), Selter (1998) og Verschaffel m.fl. (2007). To resultater fra denne forskning er vigtige for læringssporet. Det første resultat handler om elevers udvikling af subtraktionsstrategier for etcifrede tal, da de danner udgangspunkt for elevernes udvikling af strategier til flercifret subtraktion. Det andet resultat angår den relativt nye forskning i brug af den åbne tallinje, der har vist sig hensigtsmæssig i regning med tal – både naturlige tal og brøker.
Læringssporet bygger videre på de strategier, som eleverne har udviklet til at subtrahere etcifrede naturlige tal. Forskningsstudier i en række lande viser, at der er en generel progression i elevers strategiudvikling – også selv om de undervises på forskellige måder (Baroody & Porpura, 2017; Clements & Sarama, 2021; Fuson, 2003; National Research Council, 2001; Verschaffel et al., 2007). Udviklingen foregår ofte ved, at elever forenkler deres tidligere strategier, at de indlejrer dele af en tidligere strategi i en nuværende strategi, og ikke mindst at de laver et ukendt subtraktionsstykke om til et, de kender, ved at trække på resultater, som de kan huske, fx subtraktion med $1$ og subtraktion med små tal som $4 - 2$ (Fuson, 2003; National Research Council, 2001). Der er dog stor forskel på, hvornår elever begynder at udvikle mere avancerede strategier, hvis ikke de støttes i det. Forskning viser, at forskellen kan udgøre op til flere års klassetrin.
Ligesom med addition af etcifrede tal (se læringsspor ”At addere etcifrede tal”) er den generelle progression i elevers udvikling af subtraktionsstrategier, at eleven bevæger sig fra at bruge uformelle strategier, som direkte modellerer problemet med repræsentationer knyttet til situationen, til strategier, som er mindre afhængige af situationen, repræsenteret med tal og symboler og mere matematisk avancerede (Fuson, 2003). I forhold til etcifret subtraktion går progressionen fra at bruge tællestrategier til at bruge tænkestrategier, der baserer sig på de resultater, som eleverne kan huske (se Figur 14).
De tre strategier i progressionen er:
I etcifret subtraktion spiller det, at eleverne kan huske flere og flere resultater, en væsentlig rolle. Det gør det ikke i flercifret subtraktion, da der er for mange resultater at huske. Det er derfor nødvendigt, at eleverne lærer at beregne resultatet (Hickendorff et al., 2019; Verschaffel et al., 2007). Det centrale spørgsmål er således, hvordan eleverne skal tænke og handle med tallene for at finde resultatet?
Læringssporet giver et svar på dette spørgsmål, som handler om:
Idéen i læringssporet er, at en klasse opbygger et bredt repertoire af disse strategier til at subtrahere flercifrede tal, og at de kan udvælge og tilpasse en (eller flere) af dem til en bestemt situation eller subtraktionsstykke – altså at eleverne lærer at subtrahere fleksibelt med støtte i tal og regneudtryk. På et senere klassetrin kan klassen udvide deres repertoire med cifferbaserede algoritmer. Det er dog vigtigt, at eleverne opmuntres til og gives muligheder for i løbet af deres skoletid at trække på deres brede repertoire af strategier til subtraktion.
Hollandske forskere har foreslået den åbne tallinje som en vigtig repræsentation til at støtte elevernes udvikling af regnestrategier, særligt til flercifrede beregninger (se fx Beishuizen & Anghileri, 1998; Selter, 1998). Den åbne tallinje er relativt ny sammenlignet med andre velkendte repræsentationer såsom centicubes og tierstænger. Vi afrunder læringssporet med at fremhæve fem fordele ved den åbne tallinje, som denne forskning peger på: