At addere etcifrede tal

Introduktion

Dette læringsspor sigter mod, at elever udvikler strategier til at addere etcifrede tal. Læringssporet kan anvendes tidligt i skoleforløbet. Set i forhold til stofområdet ’Tal og algebra’ i grundskolen vedrører sporet de naturlige tal og addition og subtraktion som vist på Figur 1.

 
Læringsspor til grundskolen udviklet af NCUM under den fælles indsats for tal og algebra.
Udgivet 2025
 
 
En strategi til at addere etcifrede tal er den måde, man håndterer tallene for at finde frem til resultatet (Hickendorff et al., 2019).

Mål

Læringssporet har to overordnede mål, der hænger sammen:

  1. Sporet skal bidrage til, at elever udvikler deres forståelse for egenskaber ved de naturlige tal og regnearten addition.
  2. Sporet skal gøre elever i stand til at addere etcifrede, naturlige tal fleksibelt.

Elever, der er kommet langt i forhold til det første mål, forstår bl.a., at de kan dele etcifrede tal op i forskellige summer og bruge opdelingerne i addition. De forstår også, at det kan være hensigtsmæssigt at samle i grupper af 10. De kan fx dele 9 op i summen 4 + 5 og bruge det til at tænke 6 + 9 som 6 + 4 + 5 = 10 + 5. Eller de ved, at 9 kan deles op som 6 + 3 og tænke 6 + 9 som 6 + 6 + 3 og bruge, at de ved, at det dobbelte af 6 er 12.

Elever, der er kommet langt i forhold til det andet mål, kan bl.a. addere alle etcifrede tal og enkelte tocifrede tal med brug af noter. De har et bredt repertoire af strategier til addition, som de kan vælge blandt og tilpasse en bestemt situation eller stykke, og kan regne rimeligt effektivt. Hvis de skal addere 8 + 4, kan de fx tænke 8 + 2 + 2 = 10 + 2. Hvis de skal addere 7 + 6, kan det derimod være, at de fordobler 7 + 7 = 14 og trækker en fra.

De to mål understøtter hinanden og udvikles bedst i samspil. Derudover giver arbejdet med målene eleverne mulighed for at få indblik i egenskaber ved vores talsystem, særligt i 10’s centrale rolle og betydningen af cifrenes position i et tal. Målene er derfor vigtige for elevernes videre læring af matematik, såsom at regne med flercifrede tal, at forstå regnereglerne og at tænke algebraisk. 

 
At addere fleksibelt vil sige at have et bredt repertoire af strategier og at kunne vælge og tilpasse en (eller flere) af disse strategier til en bestemt situation eller additionsstykke (Hickendorff et al., 2019).   
 
At addere effektivt vil sige at kunne regne uden fejl, og at beregningerne ikke er (for) tidskrævende (National Research Council, 2001).