Opgaver, der inkluderer digitale værktøjer som en væsentlig faktor i arbejdet med problemløsning, kan hjælpe eleverne til at forstå værdien af at anvende digitale værktøjer i matematikundervisningen. Det giver både lærere og elever mulighed for at inddrage flere kommunikationsværktøjer, se eksempler på kommunikationsværktøjer.
I de seks undervisningssituationer Eulerlinjen, Landbrugsskolen, Regnmåleren, Alea jacta est, Pythagoras og CAS og karaffel er der mulighed for, at alle seks scenarier af instrumentel orkestrering kan inddrages.
Det giver både lærere og elever mulighed for at inddrage flere kommunikationsværktøjer. Dette gælder både til præsentation og til løsning af den givne problemstilling. Det kan være screenshot, video, mundtligt oplæg eller en præsentation.
Varierede formidlingsveje kan give læreren et mere detaljeret og nuanceret indblik i elevernes arbejdsproces, end det er muligt ved en ren skriftlig besvarelse.
Både lærere og eleverne kan anvende flere forskellige kommunikationsmidler til at præsentere og formidle deres oplæg og løsningsforslag til en opgave, fx screenshot, video, mundtligt oplæg og PowerPoint-præsentation.
Læreren kan demonstrere, hvordan eleverne kan lægge deres løsningsforslag på YouTube eller anden kanal, som alle kan komme til, fx på Skoletube.
til: Gymnasie, Erhvervsskole og Grundskole
emne: DIGITALE TEKNOLOGIER
UDGIVET: 2021