Opgave: CAS og karaffel

Opgaver, der inkluderer digitale værktøjer som en væsentlig faktor i arbejdet med problemløsning, kan hjælpe eleverne til at forstå værdien af at anvende digitale værktøjer i matematikundervisningen. CAS og karaffel er et eksempel på en opgave til STX og grundskolens udskoling.    

Eleverne kan fremstille forskellige repræsentationer i et digitalt værktøj til at anskueliggøre både proces, sammenhænge og løsning af den aktuelle problemstilling.    

CAS og Karaffel

Foto af saft og karaffel

Når der skal blandes saft, skal det naturligvis gøres nøjagtigt.

På saften står, den skal blandes 1+4
- 1 del saft plus 4 dele vand.

Karaflen, som saften skal blandes i, består af en stor og en lille keglestub med en cylinder imellem dem.
Karaflens tværsnit ses nedenfor i Figur 1.    

 

Illustration af karaflens tværsnit og mål

I figur 2 er der hældt koncentreret saft i karaflen.

I skal undersøge, hvor meget saft der skal hældes i karaflen, så det passer med det ønskede blandingsforhold.       

Fællesgørelse

Styringen kan overlades til elever med forskellige tilgange til løsningen af opgaven. Løsningsforslagene vises på tavlen til fælles diskussion i klassen.    

til: Gymnasie og Grundskole - udskoling
emne: DIGITALE TEKNOLOGIER

UDGIVET: 2021

Forfatter

Mikael Skånstrøm

Lektor
VIA University College 

Print siden

Udgiver

Temaer på matematikdidaktik.dk udvikles i tæt samarbejde mellem forskere og praktikere og udgives af NCUM.
Se redaktionen og vores redaktionelle retningslinjer

Del tema Print