Opgaver, der inkluderer digitale værktøjer som en væsentlig faktor i arbejdet med problemløsning, kan hjælpe eleverne til at forstå værdien af at anvende digitale værktøjer i matematikundervisningen. CAS og karaffel er et eksempel på en opgave til STX og grundskolens udskoling.
Eleverne kan fremstille forskellige repræsentationer i et digitalt værktøj til at anskueliggøre både proces, sammenhænge og løsning af den aktuelle problemstilling.
Når der skal blandes saft, skal det naturligvis gøres nøjagtigt.
På saften står, den skal blandes 1+4
- 1 del saft plus 4 dele vand.
Karaflen, som saften skal blandes i, består af en stor og en lille keglestub med en cylinder imellem dem.
Karaflens tværsnit ses nedenfor i Figur 1.
I figur 2 er der hældt koncentreret saft i karaflen.
I skal undersøge, hvor meget saft der skal hældes i karaflen, så det passer med det ønskede blandingsforhold.
Styringen kan overlades til elever med forskellige tilgange til løsningen af opgaven. Løsningsforslagene vises på tavlen til fælles diskussion i klassen.
til: Gymnasie og Grundskole - udskoling
emne: DIGITALE TEKNOLOGIER
UDGIVET: 2021