Opgaver, der inkluderer digitale værktøjer som en væsentlig faktor i arbejdet med problemløsning, kan hjælpe eleverne til at forstå værdien af at anvende digitale værktøjer i matematikundervisningen. Alea jacta est er et eksempel på en opgave til grundskolens mellemtrin og udskoling.
Eleverne simulerer hverdagsfænomener, som kan behandles, vurderes og formidles, ved hjælp af et digitalt værktøj.
Kast tre terninger.
Resultatet fås ved:
Resultat: 5 + 2(1) – 3 = 4 (3)
Kast nr. | Kast 1 | Kast 2 | Kast 3 | MAKS | MEDIAN | MIN | Resultat | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 6 | 1 | 6 | 2 | 1 | 5 | ||
2 | 1 | 5 | 3 | 5 | 3 | 1 | 3 | ||
3 | 3 | 6 | 3 | 6 | 3 | 3 | 6 | ||
4 | 4 | 2 | 1 | 4 | 2 | 1 | 3 | ||
5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | ||
6 | 2 | 5 | 3 | 5 | 3 | 2 | 4 | ||
7 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 2 | ||
8 | 3 | 2 | 5 | 5 | 3 | 2 | 4 | ||
9 | 5 | 2 | 6 | 6 | 5 | 2 | 3 | ||
10 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Læreren kan demonstrere sammenhængen mellem de digitale og andre løsningsmuligheder og diskutere fordele og ulemper.
til: Grundskole - mellemtrin og udskoling
emne: DIGITALE TEKNOLOGIER
UDGIVET: 2021