Skolen har groft sagt to formål: at være almendannende og uddannelsesforberedende. Videregående uddannelse – herunder erhvervsuddannelserne – skal også, og ofte især, være professionsforberedende.
Det almendannende angår hvad alle borgere skal lære, fx fordi de skal kunne begå sig som samfundsborgere og forstå vores fælles omverden. Statistisk dannelse handler om den del af almendannelsen, der kommer fra statistik. I den engelsksprogede litteratur bruges ofte betegnelsen statistical literacy1, som antyder en parallel mellem det at kunne læse og skrive, og så denne fælles statistiske dannelse. Der er ingen konsensus om, præcis hvad den omfatter, men her er et bud på forskellige grader (stadier) af statistisk dannelse (Kilde 1):
Der findes mange lignende forsøg på at beskrive, hvad statistisk dannelse er. Det tekniske grundlag for dannelsen - altså de statistiske værktøjer og modeller, som indgår, afhænger selvfølgelig af uddannelsens indhold. Men et fælles træk er nødvendigheden af at kombinere viden om dette grundlag med viden om ”konteksten” – dvs. de fænomener, som data kommer fra. At forholde sig kritisk til data handler dybest set om at vurdere dets kvaliteter ift. at svare på foreliggende spørgsmål – og det kræver normalt både viden om konteksten og om bestemte statistiske begreber og metoder.
Man kan bestemt også sige, at avanceret-kritisk statistisk dannelse kan forberede til både professioner og uddannelser, hvor statistisk databehandling indgår, (og det er jo i dag rigtig mange).
At ræsonnere statistisk betyder at fortolke data, og at drage slutninger fra data. (Kilde 2)
Data kan her være mange ting. Det kan være lister eller tabeller, som indeholder numeriske data (tal), men det kan også fx være tekst eller grafisk repræsentation af data. Man skelner her mellem forskellige niveauer af elevernes statistiske ræsonnement:
Ovenstående er abstrakte og i og for sig vage ”positive” beskrivelser af forskellige udviklingstrin hos elever, holdt op imod ”negative” beskrivelser af, hvad der så mangler (”men…”). Vi noterer også, at de ”bagvedliggende teorier” ikke sjældent bygger på sandsynlighedsteoretiske modeller. Det skal også understreges, at statistisk ræsonnement er forskelligt fra matematisk ræsonnement (Matematiske ræsonnementer og Ræsonnementer i matematik), fordi hypoteser ikke valideres ved deduktive beviser, men ved konfrontation af hypoteser og data. Statistisk ræsonnement er snarere en speciel form for modellering (Modellering på erhvervsskoler og Modellering i gymnasieskolen). Man kan endda sige, at modellering typisk involverer statistisk ræsonnement, selvom det ikke altid er tilfældet i elementær undervisning.
Hvor den statistiske dannelse handler om at udvikle et mere eller mindre kritisk forhold til kontekst, data og statistiske udsagn, beskrives niveauerne af statistisk ræsonnement vha. indsigt i betydning og anvendelse af statistiske teknikker og deres teoretiske grundlag. Man kan lidt enklere sige, at statistisk dannelse mest drejer sig om at læse og forholde sig til andres statistiske arbejde, mens statistik ræsonnement handler om selv at udføre et sådant arbejde (om end særlig avanceret-kritisk statistisk dannelse også kræver en vis brug af selvstændige statistiske ræsonnementer).
Også uden avancerede statistiske metoder kan man lave interessante og lærerige stokastiske undersøgelser – fra daginstitution til universitet. En sådan undersøgelse starter med et eller flere spørgsmål, der kan belyses med statistik. Den kan herefter omfatte forskellige dele, særlig:
til: GRUNDSKOLE & GYMNASIE
emne: STOKASTIK
UDGIVET: 2023
1 På dansk bruges ordet "dannelse" ofte i en lidt bredere betydning end det engelske begreb, og man kan derfor også foretrække bare at tale om "statistisk læsefærdighed" - omend det også har forkerte medbetydninger.