Børn er, helt fra de er helt små, opmærksomme på deres omgivelser og undersøger dem som en helt naturlig ting. De er opmærksomme på positioner, bevægelse og afstande, som alle er vigtige dele af at etablere en rumopfattelse, og som er forudsætninger for senere at få begreb om fx målinger og sammenligninger, der igen danner basis for forståelse af og opmærksomhed på matematik. Læs om børns undersøgelser, og hvordan rumopfattelsen kan aflæses i børnenes tegninger. Se aktiviteter og eksempler på, hvordan man kan etablere stimulerende legemiljøer.
Børn er helt fra deres fødsel opmærksomme på deres omgivelser og undersøger disse som en naturlig ting. De fleste spædbørn udvikler en fornemmelse af det fysiske rum, de lever i. De fornemmer intuitivt, at noget et tæt på, andet er længere væk, og de bliver nødt til at kravle hen til det. Hvis små børn tidligt tilbydes et stimulerende miljø, udvikles deres rumfornemmelse, hvilket er befordrende for deres senere udvikling af matematisk forståelse. (Kilde 1, 2 og 3)
Når småbørnene får sprog, giver det dem en mulighed for at udtrykke forhold vedrørende 'rum'. De kan sige noget om:
Opmærksomhed på position, bevægelse og afstand er vigtige dele af den tidlige rumopfattelse og er forudsætninger for senere at få begreb om fx målinger og sammenligninger.
Se også tema om matematik og sprog om ord, der har noget matematisk over sig.
Småbørns verden er i tre dimensioner, og således også deres rumopfattelse. Når børn tegner på et stykke papir, der kun har to dimensioner, vil de naturligt overføre deres rumlige opfattelse. Fx vil en fugl ofte blive tegnet med to øjne, bilen har måske fire hjul, fordi det er sådan, børnene 'ser' (dvs. opfatter eller fornemmer) bilen i 'virkeligheden'. Det er først tæt på skolealderen, at børn almindeligvis kan inddrage perspektiv i deres tegninger og erkende, at der er bagsider af ting, som faktisk ikke ses. Små børn tegner verden, som de rumligt opfatter den, ikke som den reelt ses.
Der findes heldigvis mange eksempler på stimulerende legemiljøer, der er gode for udvikling af rumopfattelse. Og disse indgår som helt almindelige elementer i den danske dagtilbudskultur. For overskuelighedens skyld kan man med fordel opdele eksemplerne i to: dem, hvor barnet flytter sig selv, hvor der mest er fokus på børnenes egen position, bevægelse og afstand, og dem, hvor barnet flytter andre ting, hvor der er rige muligheder for at manipulere med 'omgivelserne' i rummet.
Det er åbenlyst, at børns rumopfattelse i al væsentlighed styrkes gennem en opmærksomhed i forbindelse med langt de fleste almindeligt forekommende aktiviteter og daglige gøremål.
Hvilke muligheder har børnene hos jer for at få oplevelser med at flytte ting, og flytte sig selv, i løbet af deres tid i dagtilbuddet?
Sproglig udvikling hænger nært sammen med udvikling af rumopfattelsen. Hvor konkret er jeres tale om position, bevægelse og afstande?
til: DAGTILBUD
emne: Rumlig opmærksomhed
UDGIVET: 2022