Tegning er en omsætning fra noget rumligt til noget fladt, hvad enten de tegnes på papir, i sand eller på tavle. Det betyder at de går fra noget tre-dimensionalt til noget to-dimensionalt. Dette kendetegnes i sig selv som en matematisk proces. Se eksempler på tegne-aktiviteter, hvor børnene kan være opmærksomme på matematikken.
Småbørns verden er i tre dimensioner, og således også deres rumopfattelse. Når børn tegner på et stykke papir, der kun har to dimensioner, vil de naturligt overføre deres rumlige opfattelse. Fx vil en fugl ofte blive tegnet med to øjne, bilen har måske fire hjul, fordi det er sådan, børnene ”ser” (dvs. opfatter eller fornemmer) bilen i ”virkeligheden”. Det er først tæt på skolealderen, at børn almindeligvis kan inddrage perspektiv i deres tegninger og erkende, at der er bagsider af ting, som faktisk ikke ses. Små børn tegner verden, som de rumligt opfatter den, ikke som den reelt ses.
Rumlig opmærksomhed i tegningen:
Rumlig opmærksomhed i tegningen:
Tegnede objekter er frit svævende, de er ikke ”forankret” i forhold til noget
Proportioner er skæve fx tegnes tændstikmænd med store hoveder og små kroppe
Rumlig opmærksomhed i tegningerne:
Rumlig opmærksomhed i tegningen:
Rumligt perspektiv bliver tydeligt
Tegning, hvor børnene kan være opmærksomme på matematikken, simuleres bedst ved at tilbyde et spændende miljø for tegning. Og ved at snakke med dem om det tegnede. Dette er helt sikkert aktiviteter, som I alligevel laver med børnene, og som blot kan 'tvistes lidt':
til: DAGTILBUD
emne: Rumlig opmærksomhed
Davis, G. A., & Hyun, E. (2005). A study of kindergarten children’s spatial representation in a mapping project. Mathematics Education Research Journal, 17(1), 73–100. doi.org/10.1007/BF03217410
Heuvel-Panhuizen, M. van den, Elia, I., & Robitzsch, A. (2015). Kindergartners’ performance in two types of imaginary perspective-taking. ZDM Mathematics Education, 47(3), 345–362. doi.org/10.1007/s11858-015-0677-4
Piaget, J. (1956). The Child’s Conception of Space. In Child’s Conception of Space (Selected W). Routledge. doi.org/10.4324/9781315006239
Thom, J. S., & McGarvey, L. M. (2015). The act and artifact of drawing(s): observing geometric thinking with, in, and through children’s drawings. ZDM Mathematics Education, 47(3), 465–481. doi.org/10.1007/s11858-015-0697-0