Der findes mønstre og symmetri overalt i vores hverdag og i naturen, det handler bare om at få øje på det. En sommerfugls vinger er symmetriske ved, at den ene kan spejles over i den anden. Bier laver honning i bikuber af sekskanter ved siden af hinanden i det fineste mønster. Små bitte ting som et snefnug er fuld af symmetri og har seks spejlingsakser, og helt store ting som vores galakse har symmetri ved drejning.
Matematisk set skal der være gentagelse, for at vi kalder noget et mønster. Man kan sige, at hvis det er et mønster, kan vi forudsige eller fortsætte mønsteret. For eksempel er en sekskant alene ikke et mønster, men hvis den gentages som i bikuben med sekskant ved siden af sekskant i et system, så bliver det til et mønster. Sådan et mønster kaldes også for flisemønster (se evt. teksten ’Flisemønstre’). Ved sommerfuglen ser vi gentagelsen, ved at den ene vinge er en spejling af den anden. I bikuben gentages sekskanterne ved siden af hinanden. I snefnugget gentages et motiv ved spejling og drejning. Ved galaksen gentages motivet ved at dreje galaksens ene arm over i den anden. Alle geometriske mønstre består af spejlinger, drejninger og parallelforskydninger, og sammensætninger af disse.
Selvom børn møder mønstre og symmetri mange steder i hverdagen, tager det tid at udvikle forståelse for de forskellige former for mønstre.
Spejling
Figuren spejles i en spejlingsakse.
Drejning
Figuren drejes omkring et punkt.
Parallelforskydning
Figuren flyttes en bestemt afstand i en given retning.
Meget af den symmetri, vi finder i naturen, er spejling og kan genkendes ved at gå på jagt med spejl. Men for børn kan det være svært at forstå, hvad der menes, når vi siger, noget er spejlet eller symmetrisk, “når jeg kigger i spejlet, ser jeg jo bare mig selv?”.
De første to fotos på Figur 2 er begge en spejling af Kirsten. Først spejler hun sig selv i spejlet, derefter har vi spejlet halvdelen af hendes ansigt, så det bliver til et helt ansigt. Det tredje foto viser hele Kirstens ansigt. Når vi taler om spejling, vil børnene ofte tænker på det første billede, mens vi måske selv tænker på det andet. Derfor skal vi hjælpe børnene med at forstå, hvad vi mener med at spejle noget, at noget er symmetrisk og har en spejlingsakse. Spejling og symmetri er et emne som arbejdes grundigt med i skolen. I børnehaven behøver børnene ikke lære begreberne at kende, men de kan få nogle grundlæggende erfaringer og udforske symmetri på deres eget niveau. For eksempel kan man give børnene et lille firkantet spejl og bruge det til at spejle nedenstående figurer, se Figur 3. Man kan tale om, hvilken figur der mon kommer frem, når man sætter spejlet på den blå linje, og derefter tjekke efter.
Mange børn kan godt lide at lave mønstre og skabe symmetri. Det kan være, når de laver perleplader med et mønster rundt langs kanten, stiller bilerne på en lang linje skiftevis store og små, eller når de tegner og maler. På denne video maler Ellen. Først maler hun et stort symmetrisk kryds på sit papir, og derefter udfylder hun mellemrummene så der bliver ved med at være symmetri.
til: DAGTILBUD
emne: MØNSTRE OG SYMMETRIER
UDGIVET: 2023