Referencer til mere inspiration…

Herunder præsenterer vi en række kilder, bøger og artikler der kan bruges til yderligere inspiration til arbejdet med matematikhistorie i gymnasiet.

  • Andersen, K., Andersen, I., Garm, K., Holth, K., Jacobsen, I. T.,  & Mejlbo, L. (1986). Kilder og kommentarer til ligningernes historie. Vejle: Forlaget Trip.
  • Bertelsen, A. (2012). Agnesis Algebra. Vojens: Matematiklærerforeningen.
  • Danielsen, K. & Sørensen, H. K.  (2014). Vækst i nationens tjeneste. Vojens: Matematiklærerforeningen.
  • Frandsen, J. (1996). Ægyptisk matematik. Systime.
  • Jahnke, H. N. (Ed.) (2003). A History of Analysis. The American Mathematical Society.
  • Jankvist, U. T. (2008a). RSA og den heri anvendte matematiks historie – et undervisningsforløb til gymnasiet. Tekster fra IMFUFA, no. 460. Roskilde: Roskilde Universitet. http://thiele.ruc.dk/imfufatekster/pdf/460.pdf
  • Jankvist, U. T. (2008b). Den tidlige kodningsteoris historie – et undervisningsforløb til gymnasiet. Tekster fra IMFUFA, no. 459. Roskilde: Roskilde Universitet. http://thiele.ruc.dk/imfufatekster/pdf/459.pdf
  • Jankvist, U. T. (2012a). Historisk fremkomst og moderne anvendelse af grafteori –
  • et matematikfilosofisk undervisningsforløb til gymnasiet. Tekster fra IMFUFA, no. 486. Roskilde: Roskilde Universitet. http://thiele.ruc.dk/imfufatekster/pdf/486web.pdf
  • Jankvist, U. T. (2012b). Historisk fremkomst og moderne anvendelse af Boolsk algebra – et matematikfilosofisk undervisningsforløb til gymnasiet. Tekster fra IMFUFA, no. 487. Roskilde: Roskilde Universitet. http://thiele.ruc.dk/imfufatekster/pdf/487web.pdf
  • Jankvist, U. T. & Kjeldsen, T. H. (2011). New Avenues for History in Mathematics Education: Mathematical Competencies and Anchoring. Science & Education, 20, 831-862.
  • Katz, V. J. (2009). A History of Mathematics. An Introduction. Boston: Addison-Wesley. 
  • Katz, V. J., & Michalowicz, K. D. (eds.), (2004). Historical Modules for the Teaching and Learning of Mathematics. Mathematical Association of America.
  • Kjeldsen, T. H. (2011a). History in a competency based mathematics education: a means for the learning of differential equations. In V. Katz, & C. Tzanakis (Eds.), Recent developments on introducing a historical dimension in mathematics education (pp. 165-173). Washington, DC: Mathematical Association of America.
  • Kjeldsen, T. H. (2011). Hvad er matematik. Akademisk Forlag.
  • Lund, J. (2000). Fra Kvadratur til integration: Træk af arealberegningens historie. Vojens: Matematiklærerforeningen.
  • Lund, J. (2011). Tangentbestemmelse historisk set. Vojens: Matematiklærerforeningen.
  • Petersen, P. H. (2011). Potentielle vindinger ved inddragelse af matematikhistorie i matematikundervisningen. Roskilde: Roskilde Universitet. IMFUFAtekst, nr. 483. Specialeafhandling. http://thiele.ruc.dk/imfufatekster/pdf/483web.pdf
  • TRIUMPHS. Transforming Instruction in Undergraduate Mathematics via Primary Historical Sources – project collections. https://digitalcommons.ursinus.edu/triumphs/
til: GYMNASIET
emne: MATEMATIKHISTORIE

UDGIVET: 2025


Forfatter

Tinne Hoff Kjeldsen

Professor
Københavns Universitet

Uffe Thomas Jankvist

Professor
DPU, Aarhus Universitet


Udgiver

Temaer på matematikdidaktik.dk udvikles i tæt samarbejde mellem forskere og praktikere og udgives af NCUM.
Se redaktionen og vores redaktionelle retningslinjer
Del tema Print