Gennemførsel af kompetenceorienteret matematikundervisning

Gennemførslen af kompetenceorienteret matematikundervisning tager afsæt i lærerens eller teamets egen målstyrede tilrettelæggelse. Og har fokus på, hvordan læreprocessen faciliteres.

En kompetenceorienteret planlægning og tilrettelæggelse af matematikundervisning bliver først for alvor interessant, hvis den gør en positiv forskel for det daglige samvær i klasserummet. Om det lykkes, afhænger selvfølgelig af en masse forskellige forhold, ikke mindst kernen i det enkelte kompetencemål, og derfor beskrives gennemførsel af undervisning bedst via eksempler.

Eksempler på forløb

til: Grundskole, Erhvervsskole og Gymnasie
emne: Kompetenceorienteret undervisning

UDGIVET: 2021

Forfatter

Tomas Højgaard

Lektor, ph.d.
Afdeling for fagdidaktik DPU, AU


Udgiver

Temaer på matematikdidaktik.dk udvikles i tæt samarbejde mellem forskere og praktikere og udgives af NCUM.
Se redaktionen og vores redaktionelle retningslinjer

Kilder

  1. Andreasen, M., Damkjær, H. S. & Højgaard, T. (2011). MaTeam-projektet – om matematiklærerfagteam, matematiklærerkompetencer og didaktisk modellering. MONA, 3, 26-45.
  2. Højgaard, T., & Winther, N. (2021). Facilitering af kompetenceorienteret matematikundervisning: Erfaringer med kommunalt forankret, skolebaseret udvikling af lærerkompetencer. MONA, 1, 50-68.

Del tema Print