Eksempler på forløb fra indskoling, mellemtrin og udskoling om symbolbehandlingskompetencen. Forløbene har været gennemført i forsknings- og udviklingsprojekter om kompetenceorienteret matematikundervisning. Find inspiration i detaljerede logbøger og videoer fra de enkelte forløb.
Matematisk symbolbehandlingskompetence betegner nogens indsigtsfulde parathed til både selv at gennemføre og forholde sig kritisk undersøgende til de former for handling, der består i at:
Denne karakteristik har den fordel, at den frigør kompetencen fra at referere til et bestemt matematisk stof, og den kan derfor anvendes som udgangspunkt for forløb på alle klassetrin. Karakteristikken er kort formuleret og fremhæver tre centrale forhold med hver deres 'huskeord' tilknyttet. Det gør den brugbar som didaktisk værktøj, også når du ikke sidder med blyanten spidset i forberedelseslokalet, men står midt i en hektisk undervisningssituation. (Kilde 1)
Kan fx tage udgangspunkt i at have planlagt et tre uger langt forløb, som skal være styret af, at eleverne udvikler dels deres matematiske symbolbehandlingskompetence, dels deres forståelse af et centralt matematisk begreb, som skal kunne rumme symbolbehandlingsmæssige udfordringer.
Stil følgende spørgsmål:
I indskolingen kan det udpegede centrale matematiske begreb fx være én af de fire regningsarter, fordi både regnetegnene og de tal, der opskrives og regnes med, typisk angives symbolsk.
Et sådan forløb har været gennemført i en 1.-klasse, se logbog og videoer fra forløbet:
I dette konkrete eksempel med fokus på subtraktion kan de konkrete mål for elevernes læring fx formuleres således:
Aktivitetsmæssigt peger disse mål for elevernes læring i retning af, at der skal etableres en kontekst, som inviterer til at finde parvise forskelle mellem forskellige heltallige størrelser.
Med det udgangspunkt skal eleverne:
Arbejdsformerne knyttet til disse aktiviteter skal gerne få eleverne til at kommunikere med hinanden om det meningsfulde ved forskellige subtraktionsstykker i forhold til en given kontekst.
Det kan fx ske ved at lade eleverne arbejde i makkerpar, hvor de på skift skal forklare deres makker, hvilket subtraktionsstykke de mener, er det rigtige at bygge i forhold til en kontekst. Makkeren skal så have forstået forklaringen, før de bytter og går videre til næste delspørgsmål. Herved kommer den ene til at arbejde med at oversætte til et symbolsk udtryk, mens den anden skal afkode, om det giver mening, jf. ovenstående mål for elevernes læring.
På mellemtrinnet kan der fx tages udgangspunkt i brøkbegrebet, fordi håndtering af symbolsk opskrivning af brøker som fx $\frac {3}{4}$ udgør en central udfordring for mange elever.
Et sådan forløb har været gennemført i en 4.-klasse, se logbog og videoer fra forløbet:
Målene for elevernes læring kan fx lyde således:
Lad fx eleverne arbejde med eksplicit formulerede oversættelses- og afkodningsopgaver med udgangspunkt i samme kontekst, fx karakteristika ved de forskellige elever i en skoleklasse.
Ud fra dette kan eleverne:
I udskolingen kan der fx anlægges et symbolbehandlingsfokus i forbindelse med elevernes arbejde med formler, som pr. definition er symbolske udtryk.
En sådan tilgang har været anvendt i en 9.-klasse, se logbog og videoer fra forløbet:
I en kombination af valg af både aktiviteter og arbejdsformer kan et fokus på symbolbehandling ifm. formler fx gennemføres ved at sætte eleverne til at arbejde med såkaldte Fermi-problemer.
Eksempler på Fermi-problemer
- Hvor meget vand bruger du i løbet af en uge?
- Hvor stor en del af jeres liv har I brugt på matematikundervisning?
Søg evt. på 'Fermi problems' for yderligere inspiration og eksempler.
Anvend denne fremgangsmåde:
Arbejde med Fermi-problemer udvikler både elevernes symbolbehandlings- og modelleringskompetencer.
Målene for elevernes læring i forbindelse med et Fermi-forløb kan fx formuleres således:
til: Grundskole, Erhvervsskole og Gymnasie
emne: Kompetenceorienteret undervisning
UDGIVET: 2021