Kompetenceorienteret matematikundervisning: Arbejds­spørgsmål til fagteamet

Brug fagteamet til at diskutere kompetenceorienteret matematikundervisning. Tag fx udgangspunkt i mål-praksis-modellen, der forbinder årsplanlægning, forløbstilrettelæggelse og gennemførelse af matematikundervisning, og se forslag til spørgsmål, som fagteamet kan arbejde med.

Mål-praksis-modellen

Fagteam: Arbejdsspørgsmål

Sammenhæng mellem kompetencemål og undervisningspraksis:

  • Hvad synes I om målskemaet med kompetencer og stofområder som udgangspunkt for kompetenceorienteret matematikundervisning?
  • Hvad synes I om mål-praksis-modellens måde at beskrive en systematisk tilgang til kompetenceorienteret matematikundervisning i praksis gennem fokus på planlægning, tilrettelæggelse og gennemførelse?
  • Hvorfor, hvornår og på hvilke måder kan det være meningsfuldt at arbejde med matematiske kompetencemål i undervisningen?
  • Tag udgangspunkt i en kompetence, som I synes, er relevant for en eller flere af jeres matematikklasser. Hvordan kan et gennemløb af mål-praksis-modellen ift. denne kompetence se ud?
til: Grundskole, Erhvervsskole og Gymnasie
emne: Kompetenceorienteret undervisning

UDGIVET: 2021

Forfatter

Tomas Højgaard

Lektor, ph.d.
Afdeling for fagdidaktik DPU, AU


Udgiver

Temaer på matematikdidaktik.dk udvikles i tæt samarbejde mellem forskere og praktikere og udgives af NCUM.
Se redaktionen og vores redaktionelle retningslinjer

Litteratur om kompetenceorienteret matematikundervisning

  • Andreasen, M., Damkjær, H. S. & Højgaard, T. (2011). MaTeam-projektet – om matematiklærerfagteam, matematiklærerkompetencer og didaktisk modellering. MONA, 3, 26-45.
  • Blomhøj, M., & Jensen, T.H. (2007). SOS-projektet – didaktisk modellering af et sammenhængsproblem. MONA, 3, 25-53.
  • Bundsgaard, J. (2011). The missing link – prototypiske situationer som didaktisk kategori. Nordic Journal of Digital Literacy, 6, 295-308.
  • Børne- og Undervisningsministeriet (2019). Matematik – Fælles Mål – 2019. København: Børne- og Undervisningsministeriet. Lokaliseret d. 15 september 2021 på: emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_FællesMål_Matematik.pdf
  • Børne- og Undervisningsministeriet (2019). Matematik – Læseplan – 2019. København: Børne- og Undervisningsministeriet. Lokaliseret d. 15 september 2021 på: emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_Læseplan_Matematik.pdf
  • Højgaard, T. (2008). Kompetencer, færdigheder og evaluering. Matematik, 7, 43-46.
  • Højgaard, T. (Under forberedelse). Om kompetenceorienteret målstyring af matematikundervisning. MONA.
  • Højgaard, T. (2020). Kompetenceorienteret matematikundervisning. København: Børne- og Undervisningsministeriet. Lokaliseret d. 15 september 2021 på: emu.dk/grundskole/matematik/matematiske-kompetencer/kompetenceorienteret-matematikundervisning
  • Højgaard, T. (2021). Kompetencemål og fokuseret matematikundervisning. I Wahl, M., & Weng, P. (red.), Håndbog om matematik i grundskolen: Læring, undervisning og vejledning, (2. udgave, s. 35-51). Viborg: Dansk Psykologisk Forlag.
  • Højgaard, T., & Winther, N. (2021). Facilitering af kompetenceorienteret matematikundervisning: Erfaringer med kommunalt forankret, skolebaseret udvikling af lærerkompetencer. MONA, 1, 50-68.
  • Jensen, T.H. (2009). Modellering versus problemløsning – om kompetencebeskrivelser som kommunikationsværktøj. MONA, 2, 37-54.
  • Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring: Idéer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark. Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie, nr. 18 – 2002. København: Undervisningsministeriet.
  • Sølberg, J., Bundsgaard, J., & Højgaard, T. (2015). Kompetencemål i praksis – hvad har vi lært af KOMPIS? MONA, 2, 46-59.

Del tema Print