Algebralæring og de problemer, eleverne oplever, når de benytter sig af bogstavsymboler, er et af de mest undersøgte områder inden for matematikdidaktikken. Vi ser nærmere på nogle af de vanskeligheder i arbejdet med algebra, som den internationale forskning peger på. (Kilde 1)
Fælles for mange af de problemer, eleverne oplever, er, at algebraiske symboler og udtryk, der godt nok ser ens ud, kan fortolkes på forskellige måder, og at eleverne har begrænsede handlemuligheder afhængigt af deres fortolkning.
Et af algebraens kendetegn er brugen af bogstaver i stedet for tal. Det er tit bogstaver fra det latinske alfabet, man bruger som symboler i algebraiske udtryk. På den måde kommer algebraen til at fungere som et nyt sprog med egne regler. Symbolerne står altid for tal, ja, mange forskellige tal, hvis værdier man ikke kender, og som man for øvrigt ikke nødvendigvis er interesseret i! Selv om det samme bogstav bruges igen og igen, fx a og x, behøver det ikke at stå for det samme hver gang. Betydningen skal tolkes og fastsættes ud fra sammenhængen. Derudover antager symbolerne mange forskellige roller, igen afhængig af den kontekst, de er givet i.
En af algebraens helt store styrker er, at mange forskellige betydninger kan rummes af det samme udtryk eller kan udledes ved at omforme det. Dette er samtidig en egenskab, som gør algebraen så vanskelig at lære.
I litteraturen beskrives forskellige måder at opfatte algebraiske symboler på.
Fem forskellige måder, et symbol kan stå for et tal:
1. Pladsholder for et tal
Den nok mest simple måde er som en pladsholder for et tal. Her kan symbolet erstattes af en __ eller en tom kasse [ ], der blot venter på at blive udfyldt af et tal.
2. En ubekendt
Symbolet kan også stå for en ubekendt, som skal bestemmes, fx gennem løsning af en ligning.
3. En variabel
Symbolet kan være en variabel, dvs. et symbol, der kan antage forskellige værdier inden for en bestemt talmængde. Vi møder bl.a. variable, når vi arbejder med funktioner, dvs. når vi ser på, hvordan forskellige variable varierer ift. hinanden.
4. Generaliserede tal
Symboler til at beskrive regneregler eller generelle egenskaber med, som fx i $a + b = b + a$.
De kaldes for generaliserede tal, for symbolerne står her for et hvilket som helst tal. I udtrykket for den rette linje $y = a·x + b$ er $a$ og $b$ ligeledes generaliserede tal, der kan antage alle mulige værdier.
5. Symbolet som parameter
Symbolet som parameter er den betydning, som er sværest at forstå, da en parameter kan opfattes som en fast værdi, der kan variere!
Man kan fx spørge: "Hvad kan man sige om linjerne $y = a·x + b$, for et fast $b$?"
Her er betydningen af $b$ anderledes end ovenfor, da $b$ er et fast tal, som samtidig kan antage forskellige værdier. Med det mener man, at $b$ først betragtes som et fast tal (hvis aktuelle værdi vi godt nok ikke er interesserede i), og hvor $a$ kan antage alle mulige værdier. Hernæst ser vi på et nyt $b$, osv.
Så svaret på spørgsmålet bliver derfor: "For hvert tal $b$, får vi alle de rette linjer, som skærer $y$-aksen i $b$". (Kilde 2 og kilde 3)
En anden velbeskrevet vanskelighed ved algebra er det, der kaldes proces-objekt dualiteten. (Kilde 4)
Bliver man præsenteret for et algebraisk udtryk som fx $2(x+4)-1$ og spurgt, hvordan det skal forstås, er der flere mulige svar.
Man kan se det som:
Alene det, at udtrykket kan tolkes på så mange måder, fortæller, hvorfor algebra er svært, men der er mere i det end dette. Hvor b), c) og d) er objekter (et tal, en funktion, en streng af symboler), så er a) en række operationer, altså en proces, der angiver de handlinger, man udfører. At udtrykket kan være begge dele, kalder man for proces-objekt dualiteten.
Et sted, hvor elever tit oplever vanskeligheder pga. proces-objekt dualiteten er ved division og brøker, for er $a:b$ nu et regnestykke eller et tal? Og hvad med $a/b$? Og betyder det overhovedet noget?
Betydningen af et lighedstegn giver ofte anledning til problemer for elever i udskolingen og gymnasiet. Begrundelsen er, at lighedstegnet kan betyde mange forskellige ting, og hver af dem signalerer en bestemt type handling eller instruks. Hvis eleven ikke behersker eller kan skifte mellem disse, vil det uvægerligt give anledning til problemer.
Her ser vi på fire forskellige betydninger af lighedstegnet:
Både i udskolingen og i gymnasiet fylder ligningsløsning meget – både som selvstændig disciplin og afledt af fx problembehandling og modellering. Den tredje af lighedstegnets betydninger er netop at sætte to udtryk med en ubekendt lig med hinanden for at bestemme værdien af den ubekendte. Ligningsløsning er interessant, fordi både opstilling, fortolkning og løsning af ligninger kan volde eleverne problemer og derfor kræver særlig opmærksomhed.
Et af problemerne ved ligningsløsning er, at en ligning kan opfattes og dermed angribes på forskellige måder. Det er naturligvis ikke et problem i sig selv, men når en løsningsstrategi, der hviler på en bestemt forståelse og fungerer fint for nogle ligninger, bliver meningsløs i forhold til andre ligningstyper, kan det resultere i vanskeligheder. Det kan også give anledning til misforståelser i undervisningen, når elever sammen skal løse en ligning, men bruger forskellige metoder.
Fem måder at løse ligninger
Matematikdidaktikeren Lins beskriver fem måder at løse ligninger på. Hver måde giver eleven forskellige handlemuligheder. (Kilde 5)
Lad os se på følgende simple ligning: $3·x +10 = 100$. den kan løses ved:
Men hvad bygger de forskellige løsningsstrategier på? Og hvilke handlingsmuligheder har eleverne, når de har valgt strategi?
Det er ikke nødvendigvis ønskeligt, at eleverne lærer alle fem tilgange, men det er vigtigt at eleverne forsøger at løse ligninger på måder, der er meningsfulde for dem. Standardmetoden skal alle elever lære, mens de første fire tilgange kan se som læringsveje til denne.
Som lærer skal man være bevidst om, at der findes forskellige strategier, og hvad de går ud på, så man kan støtte eleverne der, hvor de er.
Mange elever oplever, at algebra er fyldt med regler. De har svært ved at huske reglerne og finde ud af, hvilke regler man kan eller skal bruge i en given situation. Men egentlig er der ganske få grundlæggende regler, som alle andre regler er udledt fra.
Disse regler har en særlig status, idet de ikke kan eller skal bevises i skolen eller gymnasiet. Alle andre regneregler kan udledes fra disse, fx kan en af de ligheder, som eleverne i særlig grad har lært udenad, $(-a) ·(-b) = a·b$, udledes fra (1) - (4). Det er vigtigt, at læreren er fortrolig med sådanne udledninger. Og at man arbejder med, hvordan fx brøkregneregler flger af de grundlæggende regler, så man kan hjælpe eleverne med at se mening og sammenhæng, snarere end en urskov af ad hoc-regler, som er umulige at huske (se fx kapitel 8 i Kilde 6).
Mange matematikprogrammer gør brug af forskellige notationer for lighedstegnet, fx =, := eller ->. Gør I brug af denne type programmer i undervisningen? Og hvordan kan arbejdet med CAS inddrages i algebraundervisningen og elevernes forståelse af lighedstegnet?
til: GRUNDSKOLE & GYMNASIE
emne: ALGEBRA
UDGIVET: 2021