Et af de emner, der kan fange mange elevers interesse, er Fibonaccitallene. Dette forløb kan både benyttes i udskolingen og gymnasiet og skal derfor tilpasses elevernes forudsætninger. Aktiviteterne viser, hvordan algebra kan bidrage til forståelsen af Fibonaccitallenes mange sjove egenskaber. Tanken er derfor, at aktiviteterne indgår i et samlet forløb om Fibonaccital, som også inddrager helt andre aspekter.
Talrækken blev første gang beskrevet af den italienske matematiker Fibonacci i 1202, men var kendt længe før. Talrækken kan genfindes i mange genstande i naturen, fx solsikker, romanescokål og kogler, den kan benyttes til at beskrive fx vækst i kaninbestande, og så har den en tæt forbindelse til det gyldne snit.
Der er mange indgangsvinkler til at give sig i kast med Fibonaccitallene, og mange måder at inddrage forskellige typer af konkrete materialer, som eleverne kender fra deres dagligdag. En søgning på internettet giver forslag til forløb og opgaver om emnet.
(Alle er udviklet på Freudenthal Instituttet i Holland).
Hvilket mønster er der i tallene på T-shirten?
Lad os skrive tallene op i rækkefølge:
Hvis man repræsenterer lige og ulige tal som på figuren nedenfor, er det klart, hvorfor to ulige tal giver et lige tal, og summen af et ulige og et lige tal er ulige. Det forklarer også rækkefølgen af lige og ulige tal, for man får jo altid det næste tal i rækken som summen af de to foregående.
Man kan også vise mønsteret vha. algebra. Det vil nok kræve noget hjælp at få eleverne til at repræsentere ethvert positivt lige tal som $2·m$, hvor $m = 0, 1, 2, 3, 4, …$ og et ulige tal som $(2·n+1)$, hvor $n = 0, 1, 2, 3, 4, …$
Med dette fås:
Hvis vi et eller andet tilfældigt sted i rækken vælger 5 tal i rækkefølge, opdager vi noget:
Prøv med fem andre tal i rækkefølge:
Hver gang får vi, at summen af det første og det sidste tal giver 3 gange det midterste tal!
Kan vi bevise det?
Prøv først at repræsentere de 5 Fibonaccital som længder af linjestykker:
På billedet kan man se, at når man lægger det øverste blå linjestykke i forlængelse af den nederste række, fås præcis den midterste række tre gange.
Det kan også udtrykkes med symboler:
Og man kan finde mange andre sjove egenskaber.
• Tag 9 tilfældige tal i rækkefølge. Der gælder da at summen af det 1. og det 9. tal = ….
• Sammenlign summen af vilkårlig 6 tal i rækkefølge med det 5. tal i rækken…
• Find selv flere sammenhænge – og bevis dem!
til: GRUNDSKOLE & GYMNASIE
emne: ALGEBRA
UDGIVET: 2021