Flere danske undersøgelser peger på, at eleverne oplever overgangen fra grundskole til gymnasie som særligt udfordrende i matematik. Nogle elever oplever, at der er tale om et helt nyt fag. Læs om, hvordan undervisningen ændrer sig fra det ene uddannelsestrin til det andet, og om hvordan man kan planlægge sin undervisning for at støtte eleverne bedst muligt i overgangen.
Mange elever oplever, at når de starter i gymnasiet, bliver matematik pludselig svært og meget anderledes end det fag, de kendte fra grundskolen. (Kilde 1)
Det er ikke blot indholdet, men også i høj grad undervisningen og dens opbygning, som skifter karakter. (Kilde 2)
For at kunne forberede sine elever i grundskolen på overgangen og for at kunne tage godt imod dem på gymnasiet, har man brug for viden om 'den anden side', dvs. viden om, hvad undervisningen indeholder og hvordan den (typisk) foregår.
De senere år har der været flere initiativer, hvor lærere fra grundskolen og gymnasiet har arbejdet sammen for at øge kendskabet til matematikundervisningen på de to niveauer, fx 'Overgange i Matematik' i Roskilde og 'MatematikBroen' i Silkeborg og København. (Kilde 3 og kilde 4)
I 'MatematikBroen' blev der udviklet undervisningsmaterialer, som kan bidrage til at øge indsatsen i folkeskolens ældste klasser især indenfor grundlæggende algebra og modellering. (Kilde 5)
Men hvad ved vi så om overgangen? Vi vil her fremhæve tre overgangsproblematikker, der er relateret til algebra. (Kilde 2)
Både i grundskolen og i gymnasiet anvender man bogstavsymboler som navne for objekter, fx a for et linjestykke og A for en vinkel. En fremtrædende forskel er, at mens man i langt overvejende grad benytter konkrete tal i grundskolen til at angive størrelsen af disse objekter, fx længden af linjestykket eller størrelsen af vinklen, vil man i gymnasiet også benytte (bogstav)symboler til at angive deres størrelse.
Det giver anledning til to slags problemer:
Så ved overgangen fra grundskolen til gymnasiet skal eleverne altså vænne sig til at gå fra tal til generelle symboler, med alle de udfordringer, dette fører til.
Når man observerer matematikundervisning i Danmark, kan man se, at der er nogle typiske måder, som tal og symboler bliver benyttet på.
Symboler kan bruges som navne for forskellige størrelser, og i algebra vil symbolerne altid stå for tal. Når man kombinerer tal og symboler til udtryk, bliver der pludselig flere muligheder for, hvad udtrykkene kan bruges til, og hvordan man kan behandle dem. (Kilde 2)
Tre måder at bruge symboler
- der både er matematisk forskellige, og som optræder forskelligt på de to uddannelsestrin.
Når man som lærer bliver opmærksom på, at symbolerne kan antage helt forskellige roller, bliver det nemmere at anerkende mange af de problemer, som eleverne oplever ved brugen af symboler.
En af de forandringer, eleverne oplever ved overgangen fra grundskolen til gymnasiet, er undervisningens struktur, dvs. den rækkefølge, de enkelte elementer i undervisningen kommer i. I grundskolen opstiller eleverne ofte selv regneudtryk ud fra en konkret sammenhæng med tal, og de argumenterer for rigtigheden ud fra denne sammenhæng. På denne måde bliver eleverne erfarne i at argumentere, hvorimod de ikke altid får generaliseret resultatet, så det kan tages med videre til andre og lignende sammenhænge.
I gymnasiet derimod har de generelle udtryk, man benytter i udregninger, kun sjældent rod i en konkret situation, som eleverne kan forholde sig til. Her er det langt mere almindeligt, at læreren først præsenterer et generelt udtryk eller en formel på symbolsk form, sommetider bliver den bevist mere eller mindre formelt, og derefter bruger den i en konkret sammenhæng med tal. Disse to modsatrettede tilgange kan medvirke til, at eleverne opfatter faget som meget forskellige på de to trin. Især er det svært for nye gymnasieelever at forstå, hvorfor alting skal bevises, og hvorfor det ikke er nok fortsat blot at bruge en given formel.
Der er altså mange grunde til, at eleverne har svært ved at genkende det matematikfag, de har haft i grundskolen, når de fortsætter i gymnasiet. Den manglende sammenhæng skyldes bl.a., at det fag, vi kalder matematik, i en vis grad er tænkt, fortolket og realiseret forskelligt på de to trin, og at det derfor kan være svært for eleverne at se, hvad der er fælles. Det kan resultere i problemer ved overgangen. (Kilde 6)
til: GRUNDSKOLE & GYMNASIE
emne: ALGEBRA
UDGIVET: 2021