Evaluering i og med STEM

PH.D. FÆRDIG I 2026
FORFATTER: Maiken Westen

Kort beskrivelse

Formålet med min Ph.D.-afhandling er at udforske evalueringspraksisser inden for STEM-fagene med en særlig koncentration omkring matematikundervisning. Jeg anvender et teoretisk rammeværk, der kombinerer performativitet og affektteori, for at betragte evalueringspraksisser gennem en holistisk linse. Denne tilgang skifter fokus væk fra den studerendes kognitive viden, færdigheder og kompetencer og dykker i stedet ned i selve udførelsen (performativiteten), samtidig med at tage hensyn til de følelsesmæssige påvirkninger, som den studerende oplever under evalueringssituationen.

Metodemæssigt anvendes en post-fænomenologisk tilgang, der gennem kvalitative undersøgelser udforsker både performativitet og affekt i sammenhæng med evalueringer. Ambitionen med afhandlingen er at tilføje en mere omfattende forståelse af evalueringer inden for STEM-fagene, især med fokus på matematik. Dette indebærer en bevægelse fra en tilgang, der primært handler om præstation, til en tilgang, der i højere grad handler om mestring og forståelse. På den måde håber jeg at bidrage til en mere nuanceret evalueringspraksis.

Empiri

Empirien indsamles gennem projektet LabSTEM+. Empirien er overordnet kvalitativ i form af interview og observationer af elever og lærer.