Matematikkens materielle semiotik

PH.D. FÆRDIG I 2026
FORFATTER: Amalie Thorup Eich-Høy

Kort beskrivelse

Bruger vi egentlig vores geometriske intuition, når vi arbejder med flerdimensionelle rum i lineær algebra? Eller er matematik på højt niveau for de udvalgte få, der er i stand til at transcendere vores verdslige ophav og tænke i abstrakter? Helt så polemiske poler opsætter jeg ikke, men spørgsmålene giver alligevel et indblik i de nysgerrigheder, der driver mig i mit ph.d.-projekt.

Ph.d.-projektet er teoretisk eklektisk. Jeg trækker på teorier som embodiment, multimodalitet og materiel semiotik for at formulere et konsistent bud på matematikkens onto-/epistemologi. Afhandlingen har dermed et veludviklet teoretisk ben, som skal danse i takt med afhandlingens empiriske ben. I den empiriske del eksperimenterer jeg med at indfange og levendegøre de verdner, jeg besøger undervejs i projektet. Det vil sige, at jeg metodemæssigt arbejder med kvalitative tilgange som observation, interview og deltagelse, og så afprøver jeg også kunstneriske metoder, der har forsknings- og formidlingsmæssigt potentiale. Det er desuden en pointe for mig at inddrage studerende og undervisere i lineær algebra i alle dele af processen, eftersom det er de mennesker, afhandlingen berører. Jeg håber dermed, at afhandlingens tilblivelse i sig selv kan være en forandringsarena, der kan være med til at sætte en aktiv og kreativ didaktik på dagsordenen i matematikstudier på danske universiteter.

Empiri

Empirien bliver indsamlet på kurser i lineær algebra på studier som matematik, anvendt matematik, datalogi og data science. Den bliver også indsamlet i kontekster uden for klasselokalet, hvor matematik også finder sted.