Et dialogisk perspektiv på spil i matematikundervisningen

PH.D. I GANG: Færdig i 2022
FORFATTER: Erik Ottar Jensen

Kort beskrivelse

Fra et dialogisk undervisningsperspektiv undersøger afhandlingen, hvordan brug og design af spil udfolder sig i matematikundervisningen på mellemtrinnet. Formålet er især at undersøge, hvordan elever oplever at deltage i undervisning med spil, og hvilke perspektiver eleverne har og udvikler gennem dette.

Det teoretiske perspektiv er funderet i Wegerifs forståelse af dialogisk undervisning og gør især brug af koncepterne dialogisk rum, eksplorativ samtale, intersubjektiv orientering og tænkning gennem resonans. Forståelsen af spil og spildeltagelse bunder i Goffmans begreber om spil som verdens-konstruerende aktivitet, spilmøder med regler for irrelevans og spontan involvering.

Metoden er baseret i DBR feltet, men er en kombination af intervenerende og eksplorative tilgange. De foreløbige resultater er en kvalitativ afdækning af variationen i måden elever kobler faglige og spilmæssige domæner samt afdækning af grunde til at koblingen kan spænde fra at være konstruktivt for læring af matematik til det modsatte.  

Implikationer for praksis er, at undervisning med spil i matematik i højere grad bør interessere sig for barnet både som spiller, der deltager i en social situation og som matematikelev, der deltager i undervisningen og ikke blot det sidste.

Empiri

Indsamlet på en række skoler i Storkøbenhavnsområdet.