Computational Thinking i Matematik 

PH.D. FÆRDIG I: 2022
FORFATTER: Camilla Finsterbach Kaup

Kort beskrivelse

Formålet med projektet er at undersøge, hvilken betydning det har for eleverne og det pædagogiske personales praksis, at der sættes fokus på begrebet computational thinking (CT) som fælles objekt, og i hvilket omfang CT kan understøtte elevernes matematiske færdigheder.

Det er hensigten at undersøge, hvordan CT kan bruges og indtænkes både alment- og fagdidaktisk i matematik i folkeskolen. Der er allerede nu stor opmærksomhed på begrebet CT, dog særligt rettet mod udskolingen og gymnasiet. Det er derfor væsentligt at undersøge, hvorledes CT kan anvendes didaktisk i matematik folkeskolen allerede fra indskolingen, samt hvordan CT kan være med til at understøtte elevernes matematiske forståelse, herunder deres evne til at samarbejde og arbejde problemløsningsorienteret.

Designet bygger på metoden mixed methods bestående af et iterationsdesign (Frederiksen, 2015), hvor de enkelte strenge bruges til at forme de næste. Designet består af en survey, pre- og posttest, observationer og formative interventioner. De formative interventioner bruges til at anskue processen og det pædagogiske personales ekspansive læreproces (Launsø et al., 2017).

Projektet forventes at give ny og anvendelsesorienteret viden om anvendelsen af CT i indskolingen, som vil kunne anvendes bredt i alle folkeskoler i Danmark og dermed potentielt styrke skoleelevernes matematiske tænkning allerede fra indskolingen.

Empiri

Indsamlet i Nordjylland (2. og 3. klassetrin)