On the teaching and learning of probability and statistics in the perspective of Critical Mathematics Education

PH.D. UDGIVET: December 2020
FORFATTER: Raimundo José Elicer Coopman 

Kort beskrivelse

I et sammenlignende studie undersøges først, hvordan beslutningsprocessers rolle i henholdsvis Chiles og Danmarks gymnasielæseplaner i sandsynlighed og statistik. Til trods for at resultater viser, at scenarier omhandlende usikkerheder og statistiske informationer har samfundsmæssig relevans, viser resultater, at foruden det personlige, psykologiske omfang, er sammenhængen til undervisning af sandsynlighed og statistik som del af matematikfaget uklar.

Projektdesign

Test og udvikling af fire undervisningsforløb, med tre tilhørende designprincipper:
  • eksemplariskhed
  • undersøgende tilgang
  • pragmatisme.

Disse principper redegør for kvaliteten af de valgte eksempler, strukturen af læringsmiljøerne og de praktiske overvejelser om undervisningskonteksten.

Der bygges på Skovsmoses begreb ’refleksiv viden’ til analyse af læringsmiljøernes evne til at fremkalde kritisk refleksion om matematikkens formateringskraft i klasselokalet.

I afhandlingen identificeres fem overordnede konstruktioner inden for sandsynlighed og statistik, der spiller en signifikant rolle i relation til de refleksioner:

  • de modstridende betydninger af sandsynlighed
  • antagelsen af uafhængighed
  • asymmetrien og betydningerne af betingede sandsynligheder
  • brugen af fordelinger til at skabe mening om fænomener
  • statistiske følgeslutninger som et induktivt værktøj

 

Empiri

Chiles og Danmarks gymnasielæseplaner i matematik.
Fire klasseoplevelser med undervisningsforløb i tre Chilenske gymnasier.