I et sammenlignende studie undersøges først, hvordan beslutningsprocessers rolle i henholdsvis Chiles og Danmarks gymnasielæseplaner i sandsynlighed og statistik. Til trods for at resultater viser, at scenarier omhandlende usikkerheder og statistiske informationer har samfundsmæssig relevans, viser resultater, at foruden det personlige, psykologiske omfang, er sammenhængen til undervisning af sandsynlighed og statistik som del af matematikfaget uklar.
Disse principper redegør for kvaliteten af de valgte eksempler, strukturen af læringsmiljøerne og de praktiske overvejelser om undervisningskonteksten.
Der bygges på Skovsmoses begreb ’refleksiv viden’ til analyse af læringsmiljøernes evne til at fremkalde kritisk refleksion om matematikkens formateringskraft i klasselokalet.
I afhandlingen identificeres fem overordnede konstruktioner inden for sandsynlighed og statistik, der spiller en signifikant rolle i relation til de refleksioner:
Chiles og Danmarks gymnasielæseplaner i matematik.
Fire klasseoplevelser med undervisningsforløb i tre Chilenske gymnasier.