Organizational and Pedagogical Implications of Implementing Digital Learning Platforms in Danish Compulsory Schools

PH.D. UDGIVET: Juli 2019
FORFATTER: Andreas Lindenskov Tamborg

Kort beskrivelse

Afhandlingen undersøger implementeringen af digitale læringsplatforme blandt matematiklærere i den danske folkeskole.

Gennem analyser af fremtidsværksteder viser afhandlingen at aktørgrupperne involveret i implementeringen af platforme har forskellige perspektiver på platformenes tiltænkte formål, der kan lede til forskelligartede og kolliderende tilgange til implementeringsprocessen.

Afhandlingen identificerer, at fremtidsværksteder kan anvendes til at gentænke og nå til kollektiv enighed om, hvorfor platformene skal anvendes, hvilket gør det muligt at udvikle konkrete måder at anvende platformene på, der flugter med matematiklærerens ønsker for pædagogisk praksis. 

Gennem observationer og interviews af matematiklærere dokumenteres det:

  1. På den ene side, at læringsplatformenes integration af læringsmål kan understøtte matematiklærere i at forberede velbegrundet og gennemtænkt matematikundervisning.
  2. På den anden side viser afhandlingen, at platformene integrerer en snæver forståelse af læringsmål, der i nogle tilfælde opleves som værende for begrænsende og ufleksibel til at rumme de mangefacetterede typer af læringsmål, der er nødvendige i matematikundervisning.

Afhandlingen finder således, at implementering af læringsplatforme forudsætter bevidstgørelse af mål med matematikundervisning, og at der eksperimenteres med måder at anvende læringsplatformene i overensstemmelse hermed.

Empiri

Observation, interviews og fremtidsværkstedsinterventioner