Study and Research Paths at Upper Secondary Mathematics Education

PH.D. UDGIVET: Juni 2017
FORFATTER: Britta Eyrich Jessen

Kort beskrivelse

Der har længe eksisteret en idé i matematikdidaktisk forskning om, at elever kan lære matematik ved at være engageret i undervisningsaktiviteter, der er mere lig matematisk forskningsaktivitet. Med denne idé følger udfordringen omkring, hvordan man får elever til at stille faglige spørgsmål og forfølge disse så eleverne konstruerer sammenhængende begrebsapparater. Udfordringen adresseres eksplicit af den Antropologiske Teori for Didaktik (ATD) gennem designværktøjet Studie- og ForskningsForløb (SFF).

I denne afhandling undersøges det, hvordan SFF baseret undervisning understøtter elevers matematiklæring i såvel mono- som tværfaglige sammenhænge. Det undersøges hvilke didaktiske redskaber, der skal til for at indhøste det teoretiske potentiale, hvis SFF skal være et reelt alternativ til mere traditionel matematikundervisning på gymnasialt niveau. En del af denne undersøgelse identificerer tilstedeværelsen af nødvendige rammebetingelser og potentielle hindringer. Der er således reelle muligheder i dansk gymnasiekontekst for at ændre undervisningsparadigme fra mere traditionelle former til mere undersøgende undervisningsformer om end der mangler paradidaktiske infrastrukturer til at understøtte lærernes praksisudvikling. Gennem de afprøvede designs undersøges hvilke dele af matematisk modellering, der indhøstes gennem SFF samt peges på, hvordan tværfaglige forløb kræver dybere faglige analyser i det andet fag såvel som i matematik.  

Empiri

Indsamlet i Danmark

Andre artikler skrevet af Britta Eyrich Jessen

  1. How can study and research paths contribute to the teaching of mathematics in an interdisciplinary setting?
  2. How to generate autonomous questioning in secondary mathematics teaching?
  3. Modelling: From theory to practice
  4. Questioning the world by questioning the exam
  5. The collective aspect of implementing study and research paths - the Danish case