Praxeologies and Institutional constraints in the Advanced Science Teacher Education programme

PH.D. UDGIVET: Januar 2016
FORFATTER: Klaus Rasmussen 

Kort beskrivelse

Afhandling består af seks artikler, der behandler tre vigtige aspekter i matematik og naturvidenskabelig læreruddannelse:

  • Integration af to eller flere fag
  • Læring fra praksis
  • Samspil mellem institutioner

Disse aspekter undersøges i kombination, som de har udfoldet i forbindelse med udvikling og gennemførelse af et dansk uddannelsesprogram kaldet "Advanced Science Teacher Education" (ASTE).

Essensen af tværfaglig undervisning er svær at få hold på og eksisterende forskning har primært forsøgt at indfange dens karakter ved at kategorisere og sammenligne forskellige former for tværfaglighed.

I denne afhandling tages en anden tilgang, som ved hjælp af den Antropologiske Teori for Didaktik, søger at kortlægge det omfattende net af påvirkninger, som udgør kernen i fagligt samspil. Denne tilgang gør det muligt detaljeret at forklare hvorfor og hvordan visse tematikker, er i stand til at bygge bro over faggrænser.

’Læring fra praksis’ opnås ved at analysere den refleksion, som er et centralt element i lektionsstudier, og hvor det særlige institutionelle setup i ASTE udgør et uovertruffet mødested for udveksling og udvikling af didaktisk viden. Den opnåede didaktiske viden er både speciel og generel og til gavn for lærerstuderende, praktiklærere, læreruddannere og universitetsforskere.

Empiri

Professionshøjskolen Metropol og Professionshøjskolen UCC