Gymnasiematematikfagets fagidentitet

PH.D. UDGIVET: November 2016
FORFATTER: Kasper Bjering Søby Jensen 

Kort beskrivelse

Afhandlingen undersøger hvilke fagidentiteter for matematikfaget der historisk og aktuelt kan findes blandt gymnasieskolens systemdokumenter og lærebøger, samt aktuelt blandt undervisere.

Afhandlingen ønsker at afdække, i hvor høj grad forskelle i fagidentiteter udgør en hindring for gennemførelse af reformer af matematikundervisning.

Afhandlingen opstiller et "fagidentitets"-begreb, som anvendes i tekstanalyser af systemdokumenter (læreplan, centrale eksamensopgaver, mv.) og lærebøger, samt som teoretisk grundlag for en spørgeskemaundersøgelse udført blandt undervisere (respondentantal varierer fra 134 til 199).

Afhandlingen konkluderer blandt andet, at der historisk er sket et skifte fra en orientering mod ren matematik, til i højere grad at adressere anvendelse og meta-spørgsmål. Der blev ikke fundet principiel modvilje blandt underviserne overfor denne udvikling.

 

Empiri

Indsamlet i Danmark (2011)