Point-driven Mathematics Teaching. Studying and Intervening in Danish Classrooms

PH.D. UDGIVET: 2011
FORFATTER: Arne Mogensen

Kort beskrivelse

Afhandlingen stiller tre spørgsmål:

1. I hvilket omfang, hvordan og hvorfor fremhæver matematiklærere matematiske pointer?

2. Hvordan kan man styrke forekomst og rolle for matematiske pointer i undervisningen?

3. I hvilket omfang og med hvilke midler kan lærere støttes i pointestyret matematikundervisning?

Har danske matematiklærere så en "pointe"? 58 % af lektionerne indeholdt en eller flere pointer. I 44 % formulerede læreren en pointe for hele klassen og i 30 % var der en pointe fra læreren til enkeltelever eller grupper. I 52 % af lektionerne formulerede en eller flere elever en pointe. Men mange pointer virkede ikke planlagte eller styrende for lektionen, og næsten halvdelen af de 50 lektioner var helt uden pointer formuleret af læreren. 

I to interventionsstudier er det derefter undersøgt, hvordan man kan styrke forekomsten af og den rolle, pointer har i matematikundervisning:

  1. En fokusgruppe på 5 af de oprindelige 50 lærere fra hver sin skole deltog i en periode i kollegial sparring med mig. Her blev det vist, at man kan afpasse kollegial sparring til den enkeltes ønske og behov.

  2. Alle 18 matematiklærere på én skole deltog i et lesson study forløb, der også indeholdt et kort kursus, og hvor jeg som forsker derefter deltog som tovholder. Her blev det vist, at matematiklærere på én skole med begrænset brug af ressourcer kan støttes i betydelige ændringer mod en pointe-orienteret matematikundervisning.

Empiri

Afhandlingen redegør for en undersøgelse af 50 danske matematiklæreres undervisning i  8. klasse på en kommunal skole, repræsentativt og tilfældigt udvalgt i Danmarks fem regioner.
For hver deltager består datamaterialet af en videooptagelse fra én tilfældig matematiktime (transskriberet), et spørgeskema, et kort forsker-memo og kopi af undervisningsmateriale.
To interventionsstudier er derefter gennemført for at undersøge, hvordan man kan styrke forekomsten af og den rolle, pointer har i matematikundervisning:

  1. Først med en fokusgruppe på 5 af de oprindelige 50 lærere fra hver sin skole i en periode med kollegial sparring med mig.

  2. Dernæst med alle 18 matematiklærere på én skole i et lesson study forløb, der indeholdt et kort kursus, og hvor jeg som forsker derefter deltog som tovholder.