Mathematical Education in Iceland in Historical Context Socio-economic Demands and Influences

PH.D. UDGIVET: December 2006
FORFATTER: Kirstín Bjarnadóttir

Kort beskrivelse

Afhandlingen handler om matematikuddannelsens historie i Island og dens stilling set i forhold til Islands nabolande. Der benyttes et historisk baseret ræsonnement for at undersøge det islandske uddannelsessystem og de sociale og økonomiske implikationer, som har haft indflydelse på matematikuddannelsen.

Der er særlig fokus på vigtige begivenheder i perioden 1965 til 1975, hvor undervisningssystemet blev reformeret og den "moderne" matematik blev indført.

I 1960'erne fremkom der teorier, udarbejdet af OECD, om at uddannelse ydede et bidrag til sociale og økonomiske fremskridt. En ny type skolematematik, den "moderne" matematik, blev indført globalt. En generel reform af det islandske skolesystem blev påbegyndt med massiv økonomisk støtte fra det offentlige.

Afhandlingen er et komparativt studie, hvor der inddrages data fra nabolandene Norge, Danmark og England, hvis indbyggere ligesom islændingene har baggrund i den europæiske kulturarv. 

I hovedtræk afviger matematikuddannelsens historie i Island fra nabolandenes historie ved, at der i lange perioder er en mangel på krav om at fremme den højere matematikuddannelse, og at enkeltindivider har taget særlige initiativer på egen hånd.

Indførelsen af den "moderne" matematik i Island var en besværlig proces, men også en stimulerende og kreativ udfordring for en hel generation af matematiklærere.

Empiri

Indsamlet i Island og Danmark