Afhandlingen består af tre publikationer. Det drejer sig om rapporter fra to forsknings- og udviklingsprojekter og en sammenfattende artikel, der karakteriserer og analyserer den forskningspraksis som de to projekter er eksempler på. Denne forskningspraksis er karakteriseret ved følgende punkter:
Udgangspunktet for forskningen er konkrete ideer baseret på matematikdidaktisk forskning til at udvikle matematik- undervisningens praksis i en bestemt institutionel kontekst.
Tæt samarbejde med lærere om at udvikle, afprøve, observere og evaluere undervisningsforløbet baseret på disse ideer.
Analyse af elevvirksomheden herunder samspil mellem lærer og elever
Teoretiske analyser af undervisningsforløbene og elevvirksomheden for at undersøge bærekraften af de grundlæggende matematikdidaktisk ideer og for at udvikle nye ideer og teorier.
I de to forsknings- og udviklingsprojekter er der etableret et tæt samarbejde mellem forskeren og en mindre gruppe af matematiklærere.
I det ene projekt var fokus på elevernes undersøgende arbejde inden for taxi-geometri og udvikling af deres ræsonneren i tilknytning til formulering og lokal organisering af deres resultater. I det andet projekt var fokus på matematisk modellering af dynamiske fænomener ved hjælp af differensligninger og regneark.
Indsamlet i tre danske folkeskoler, samt ved workshops for matematiklærere i projekterne.