Samspil mellem teori og praksis  - en forskningspraksis i matematikkens didaktik

PH.D. UDGIVET: 1992
FORFATTER: Morten Blomhøj 

Kort beskrivelse

Afhandlingen består af tre publikationer. Det drejer sig om rapporter fra to forsknings- og udviklingsprojekter og en sammenfattende artikel, der karakteriserer og analyserer den forskningspraksis som de to projekter er eksempler på. Denne forskningspraksis er karakteriseret ved følgende punkter:

  • Udgangspunktet for forskningen er konkrete ideer baseret på matematikdidaktisk forskning til at udvikle matematik- undervisningens praksis i en bestemt institutionel kontekst.

  • Tæt samarbejde med lærere om at udvikle, afprøve, observere og evaluere undervisningsforløbet baseret på disse ideer.

  • Analyse af elevvirksomheden herunder samspil mellem lærer og elever

  • Teoretiske analyser af undervisningsforløbene og elevvirksomheden for at undersøge bærekraften af de grundlæggende matematikdidaktisk ideer og for at udvikle nye ideer og teorier.

I de to forsknings- og udviklingsprojekter er der etableret et tæt samarbejde mellem forskeren og en mindre gruppe af matematiklærere.

I det ene  projekt var fokus på elevernes undersøgende arbejde inden for taxi-geometri og udvikling af deres ræsonneren i tilknytning til formulering og lokal organisering af deres resultater. I det andet projekt var fokus på matematisk modellering af dynamiske fænomener ved hjælp af differensligninger og regneark. 

 

Empiri

Indsamlet i tre danske folkeskoler, samt ved workshops for matematiklærere i projekterne.